GALERI: Kia Carnival 2022 di Malaysia – satu varian 2.2D, GUV 11-tempat duduk, berharga RM196,341

GALERI: Kia Carnival 2022 di Malaysia – satu varian 2.2D, GUV 11-tempat duduk, berharga RM196,341

Mahu dikenali sebagai Grand Utility Vehicle (GUV) dan bukannya Multi Purpose Vehicle (MPV), Kia Carnival 2022 telah pun mula dibuka tempahan di pasaran negara ini pada Disember lalu dengan harga RM196,341 dan dilancarkan secara rasminya bulan lalu. Ia hanya ditawarkan dengan varian tunggal 2.2D dengan 11-tempat duduk.

Model import sepenuhnya (CBU) yang dibawa masuk dari negara kelahirannya, Korea Selatan, ini turut menerima 50% pengecualian cukai sehingga 30 Jun 2022, juga didatangkan dengan waranti selama lima tahun atau 100,000 km bersama servis penyelenggaraan percuma lima-tahun/100,000 km. Difahamkan produksi bagi model pemasangan tempatan (CKD) hanya akan bermula pada Mei 2022.

Carnival 2022 ini diberikan enjin 2.2 liter turbodiesel Smartstream yang mampu menghasilkan kuasa 199 hp (202 PS) pada takat 3,800 rpm dan tork maksima 441 Nm bermula 1,750 hingga 2,750 rpm. Kuasa dihantar kepada kotak gear automatik lapan-kelajuan bagi memacu roda hadapan.

GALERI: Kia Carnival 2022 di Malaysia – satu varian 2.2D, GUV 11-tempat duduk, berharga RM196,341

Antara kelengkapan standard yang diberikan untuk Kia Carnival pasaran Malaysia ini termasuk lampu hadapan projektor LED berkembar bersama lampu nyalaan siang LED, lampu kabus LED, bersama lampu kombinasi belakang dan lampu kabus belakang yng masih mneggunakan mentol biasa.

Selain itu, ia turut didatangkanh dengan lampu dan pengelap cermin automatik dan rim 18-inci jejari-Y bersama tayar 235/60R18. Carnival generasi baharu untuk pasaran Malaysia ini juga menerima logo baharu Kia yang diletakkan pada bonet, pintu tailgate, penutup tengah rim dan juga pada beg udara roda stereng.

Bagi kabinnya pula, ia menerima papan pemuka yang direka bersama konsol tengah tinggi, pemilih gear jenis tombol putar serta skrin sesentuh 12.30-inci untuk sistem infotainmen, dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay. Untuk panel instrumen, ia menggandingkan meter analog bersama paparan pelbagai info dengan skrin TFT-LCD 4.2-inci.

GALERI: Kia Carnival 2022 di Malaysia – satu varian 2.2D, GUV 11-tempat duduk, berharga RM196,341

Untuk konfigurasi tempat duduk, 11-kerusi berkenaan disusun dalam empat barisan iaitu 2-3-3-3. Baris kedua dan baris ketiga boleh dilipat dengan nisbah 40:20:20, dengan tempat duduk tengah untuk kedua-dua baris tersebut direka sebagai tempat duduk sementara yang boleh disimpan bagi memberikan ruang laluan untuk berjalan merentasi baris. Kerusi baris akhir adalah kerusi jenis bench yang boleh dilipat bagi memberikan lebih ruang kargo.

Kelengkapan lain yang turut diberi adalah sistem kemasukan tanpa kunci bersama butang penghidup enjin, kawalan pendingin hawa tiga zon, tempat duduk hadapan larasan kuasa, balutan kulit tiruan Saddle Brown, pengecas telefon pintar Qi tanpa wayar, enam pembesar suara, sistem kamera 360 darjah serta pintu gelangsar dan pintu but bukaan kuasa tanpa sentuhan.

Bagi aspek keselamatan, ia dilengkapi enam beg udara, kawalan stabiliti, cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix pada baris kedua, penderia parkir hadapan dan belakang, kamera pemantau 360-darjah, pemantau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang. Walau bagaimanapun, model ini tidak diberikan sebarang sistem bantuan pemandu seperti brek kecemasan automatik (AEB) atau Adaptive Cruise Control.

Enam warna badan ditawarkan untuk Kia Carnival ini iaitu Snow White Pearl, Silky Silver, Aurora Black Pearl, Panthera Metal, Astra Blue dan Flare Red. Kami juga telah memandu uji GUV 11-tempat duduk ini yang boleh dikatakan memiliki imej luaran yang menarik, anda boleh membawa ulasan tersebut menerusi PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required