Mitsubishi Triton akan ada versi plug-in hybrid yang baru dibangunkan; EV selepas lima tahun lagi

Mitsubishi Triton akan ada versi <em>plug-in hybrid</em> yang baru dibangunkan; EV selepas lima tahun lagi

Menurut laporan carsales.com.au dari Australia, Mitsubishi ketika ini sedang membangunkan sistem plug-in hybrid untuk enjin petrol serba baru untuk kegunaan Triton generasi terkini yang diperkenalkan Julai lalu. Dalam wawancara bersama wakli bahagian kejuruteraan Mitsubishi, Kaoru Sawase, turut dinyatakan bahawa sistem janaan elektrik sepenuhnya tidak akan tiba dalam tempoh lima-tahun terdekat ini.

Berkaitan sistem PHEV untuk Triton, belum ada sebarang perincian didedahkan. Bahkan tarikh pelancarannya juga belum diketahui. Bagaimanapun, disahkan bahawa sistem berkenaan bukanlah dari model yang sedia ada seperti Outlander PHEV, yang menggunakan tataletak sistem kuasa transverse berbanding Triton yang hadir dengan tetapan longitud.

Sawase memaklumkan Triton baru ini akan menerima “sistem PHEV P2” yang memanfaatkan sebuah motor elektrik di antara enjin dan transmisi, dengan klac pemutus untuk membolehkan pemanduan EV sepenuhnya jika diperlukan. “Mitsubishi Motors sedang mengkaji dan membangunkan sistem tersebut. Ketika ini, masih belum ada tarikh pengenalannya,” ujarnya.

Mitsubishi Triton akan ada versi <em>plug-in hybrid</em> yang baru dibangunkan; EV selepas lima tahun lagi

Beliau menambah, penggunaan rekaan modular P2 adalah lebih selari dengan keperluan Triton yang perlu mempunyai keupayaan off-road, dengan memanfaatkan transmisi julat rendah. “Setakat ini, teknologi HEV kami adalah dalam rekaan janaan transverse, berdasarkan pacuan roda depan atau pacuan semua roda,” jelasnya.

“Triton pula memerlukan rekaan sistem janaan longitud dengan kemampuan off-road juga sangat berbeza jika dibandingkan dengan Outlander. Jadi, untuk mendapatkan kemampuan off-road seperti yang diharapkan daripadanya, yang tidak dimiliki oleh teknologi PHEV kami ketika ini, Triton memerlukan sistem yang lain,” tambahnya, dengan memberi contoh sistem P2 berkenaan ada digunakan pada model Land Rover dan Jeep.

Tentang mengapa Mitsubishi memilih sistem PHEV petrol, seorang jurucakap syarikat itu yang menyertai Sawase memaklumkan yang versi diesel untuk sistem berkenaan akan menjadi terlalu mahal. “Kami sangat faham yang permintaan untuk PHEV dengan enjin diesel, tetapi kerana faktor kos, itu agak mustahil,” jelasnya.

Mitsubishi Triton akan ada versi <em>plug-in hybrid</em> yang baru dibangunkan; EV selepas lima tahun lagi

“Juga, ketika meneroka pasaran, enjin petrol lebih mudah untuk menembusi pasaran berbanding diesel. Disebabkan inilah enjin petrol dengan PHEV lebih masuk akal,” tambahnya. Sebagai contoh, Ford sudah menunjukkan Ranger dengan sistem PHEV, dan BYD Ute dengan sistem sama dijangka akan didedahkan tak lama lagi.

Tentang Triton versi elektrik sepenuhnya, Sawase memaklumkan sistem janaan elektrik ketika ini mampu untuk memberikan kuasa puncak, tetapi hanya mempunyai kemampuan terhad untuk penyampaian kuasa yang berterusan. “Untuk pemanduan off-road, misalnya di atas pasir atau lumpur atau pemanduan jarak jauh, kenderaan memerlukan output yang berterusan,” ujarnya.

Walaupun pengeluar lain seperti Ford, Tesla, Chevrolet, RAM dan Rivian telah menunjukkan bawah trak pikap elektrik sepenuhnya boleh dihasilkan, namun Mitsubishi tidak menjangkakan teknologi itu akan diperkenalkan kepada pelanggan mereka sekurang-kurangnya dalam lima tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required