Royal Enfield Himalayan 450 2024 didedah – enjin satu silinder penyejukan cecair 452 cc, 40 hp, 40 Nm

Royal Enfield Himalayan 450 2024 didedah – enjin satu silinder penyejukan cecair 452 cc, 40 hp, 40 Nm

Sebelum dilancarkan secara rasmi 7 November ini, Royal Enfield telah mendedahkan lebih awal model Himalayan 450 yang dipanggil sebagai sebuah model adventure serba baru oleh syarikat tersebut. Ia juga adalah model pertama Royal Enfield yang menggunakan enjin penyejukan cecair.

Enjin tersebut adalah unit satu silinder 452 cc, dengan sistem suntikan bahan api dan tetapan DOHC, digabungkan bersama tranmsisi enam gear untuk menghasilkan kuasa 40 hp pada 8,000 rpm dan tork 40 Nm pada 5,500 rpm.

Hasil penggunaan pendikit jenis ride-by-wire, motosikal ini dapat disediakan dengan beberapa mod tunggangan, bagi menyesuaikannya dengan tunggangan serta keadaan jalan. Selain daripada itu, penunggang juga boleh menutup sistem brek ABS pada Himalayan 450 jika mahu.

Pada bahagian kokpit tersedia panel instrumen LCD empat inci, yang boleh disambung kepada telefon pintar, untuk memberikan fungsi kawalan muzik dan panggilan, serta paparan navigasi melalui aplikasi Royal Enfield dan Google Maps. Kawalannya boleh dibuat melalui butang di bahagian kiri pemegang.

Sama seperti Himalayan sebelumnya, model baru ini dilengkapi rim spoked 21 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, bersesuaian dengan karekternya sebagai sebuah motosikal adventure yang boleh meredah pelbagai permukaan.

Memegang roda tersebut adalah fork USD 43 mm di hadapan, serta monoshock dengan pelarasan pra beban, yang menyediakan jarak gerak 200 mm. Tugas memberhentikan motosikal dilaksana unit cakera tunggal 320 mm dengan angkup dua piston di hadapan, dan cakera tunggal 270 mm dengan angkup satu piston di belakang – ABS dual-channel datang secara standard.

Royal Enfield Himalayan 450 2024 didedah – enjin satu silinder penyejukan cecair 452 cc, 40 hp, 40 Nm

Tempat duduk Himalayan 450 telah direka semula dengan unit yang berasingan antara penunggang dan penumpang. Dalam keadaan standard, ia boleh dilaras dengan tinggi antara 825 mm hingga 845 mm, sementara pilihan tempat duduk yang lebih rendah pula menyediakan pelarasan antara 805 mm ke 825 mm.

Beberapa varian diperkenalkan untuk Himalayan 450 ini, dengan senarai kelengkapan yang berbeza dan antara warna yang ditawarkan adalah termasuk Hanle Black, Kamet White, Slate Himalayan Salt, Slate Poppy Blue dan Kaza Brown.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required