Yamaha MT-09 SP 2024 diperkenal – naik taraf mono Ohlins, brek Brembo Stylema, sistem elektronik

Yamaha MT-09 SP 2024 diperkenal – naik taraf mono Ohlins, brek Brembo Stylema, sistem elektronik

Selepas MT-09 2024 diperkenalkan beberapa hari lalu, Yamaha kini mendedahkan pula versi prestasi bagi model naked tersebut, iaitu MT-09 SP. Ia menerima beberapa peningkatan penting untuk menjadikannya lebih sesuai untuk tunggangan dalam litar, termasuk pada bahagian suspensi, brek dan juga sistem elektronik.

Fork hadapan MT-09 SP menggunakan unit Kayaba 41 mm yang boleh dilaras sepenuhnya, dan diperkemas lagi dengan warna keemasan di bahagian luar, sementara monoshock belakang dinaik taraf dengan unit Ohlins dengan kadar spring lebih tinggi serta pelarasan penuh termasuk tombol untuk pra beban di bahagian tepi.

Set cakera brek berkembar di bahagian hadapan MT-09 SP ini dinaik taraf dengan angkup Brembo Stylema, sementara di belakang masih menggunakan tetapan sama seperti model standard.

Melalui model 2024 yang diperkenalkan beberapa hari lalu, MT-09 mendapat dua mod yang boleh dilaras sebagai tambahan kepada tiga mod (Sport, Street dan Rain) sedia ada. Semua ini masih ada pada MT-09 SP tetapi ia ditambah lagi dengan mod Track yang di bawahnya ada lagi empat mod yang boleh dilaras secara lebih terperinci.

Secara keseluruhannya, MT-09 SP ini ada sembilan mod tunggangan dan pelbagai pelarasan boleh dibuat termasuk penyampaian kuasa, campur tangan sistem kawalan cengkaman, ABS, Engine Brake Management (EBM) serta Brake Control. Kawalan untuk semua fungsi pada motosikal dan skrin boleh dibuat melalui butang baru di sebelah kiri pemegang.

Panel meter TFT pada MT-09 2024 telah dinaik taraf dengan unit lima inci baru, dan bagi MT-09 SP, ia disediakan dengan paparan “Track” khas yang boleh menunjukkan masa bagi setiap pusingan di dalam litar. Selain daripada itu, sistem meter ini juga boleh disambungkan kepada aplikasi MyRide di telefon bimbit untuk paparan fungsi notifikasi, panggilan, muzik dan navigasi.

Yamaha MT-09 SP 2024 diperkenal – naik taraf mono Ohlins, brek Brembo Stylema, sistem elektronik

MT-09 SP juga menjadi model naked Yamaha pertama yang menerima fungsi kunci pintar. Pemilik tidak perlu memasukkan kunci untuk menghidupkan motosikal, dan ia juga menyediakan butang kunci atau buka untuk tangki bahan api. Melengkapkan MT-09 SP adalah penampilan khas yang menggunakan tema warna inspirasi daripada superbike R1M.

Bahagian lain adalah sama seperti MT-09 2024 yang diperkenalkan beberapa hari lalu dengan pelbagai peningkatan berbanding model sebelumnya, termasuk ergonomik lebih baik, tempat duduk penunggang dan penumpang yang berasingan, tambahan ciri Back Slip Regulator serta panel badan serba baru.

Penggeraknya adalah enjin CP3 tiga silinder 889 cc, bersama kotak gear enam kelajuan dengan klac A&S dan quickshifter, menghasilkan kuasa 119 hp pada 10,000 rpm dan tork 93 Nm pada 7,000 rpm. Turut disediakan adalah sistem Traction Control (tiga mod), Slide Control System (SCS), Front Wheel Lift Control System (LIF) dan Brake Control System (BC).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required