Honda CB650R, CBR650R 2024 terima peningkatan – model pertama guna teknologi E-Clutch, skrin TFT

Honda CB650R, CBR650R 2024 terima peningkatan – model pertama guna teknologi E-Clutch, skrin TFT

Selepas menerima peningkatan besar pada tahun 2021, Honda CB650R dan CBR650R sekali lagi diberi naik taraf untuk model tahun 2024. Ini melibatkan bahagian penampilan, teknologi serta sistem suspensi.

Sebagai permulaan, dua model yang menggunakan asas sama ini menerima lampu hadapan dan belakang, tempat duduk serta panel badan serba baru. Bagi CBR650R yang merupakan model sport, anda boleh melihat panel badan baru sehingga ke tepi dan bawah.

Satu lagi peningkatan penting adalah di bahagian kokpit, di mana CB650R dan CBR650R menerima skrin TFT lima inci berwarna penuh, yang juga boleh disambungkan kepada telefon pintar melalui aplikasi RoadSync. Selain memaparkan informasi penting motosikal, skrin ini juga boleh menunjukkan arah navigasi dan notifikasi telefon.

Untuk mengawal paparan serta pilihan lain yang disediakan pada skrin ini, penunggang boleh menggunakan butang baru di bahagian kiri pemegang, yang dijadikan lebih ringkas serta mempunyai lampu untuk memudahkan penggunaannya.

Enjin dua model ini tidak diusik, dan ia masih menggunakan unit empat silinder DOHC 649 cc yang mampu menghasilkan kuasa maksimum 94 hp pada 12,000 rpm dan 64 Nm tork pada 8,500 rpm. Transmisi adalah unit enam kelajuan, tetapi Honda menyediakan dua pilihan untuk sistem klacnya.

Selain klac manual bertuil biasa dengan sistem slip & assist, CB650R dan CBR650R juga datang dengan pilihan E-Clutch baru, di mana penunggang tidak perlu menarik tuil untuk memasukkan gear pada bila-bila masa sahaja. Walaupun begitu, tuil klac masih ada dan penunggang masih boleh menggunakannya jika mahu. Dua model ini adalah model pertama yang menggunakan sistem klac baru daripada Honda ini.

Bahagian lain masih kekal sama seperti ini, termasuk suspensi, seperti yang dinaik taraf pada tahun 2021, iaitu fork USD Showa Separate Function Big Piston (SFF- BP) 41 mm di hadapan dan monoshock dengan pelarasan pra beban 10 tahap di belakang. Brek pula terdiri daripada unit cakera 310 mm berkembar dengan angkup empat piston di hadapan dan cakera 240 mm dengan angkup satu piston di belakang – ABS dual-channel diberikan secara standard.

CB650R dan CBR650R juga datang dengan sistem kawalan cengkaman HSTC, serta kelengkapan lain seperti pengecas USB, rim aluminium 17 inci, dengan tayar 120/70 di hadapan dan 180/55 di belakang serta tangki bahan api 15.4 liter. Berat keseluruhan CB650R adalah 205 kg (207 kg dengan E-Clutch), manakala CBR650R mencatat 209 kg (211 kg dengan E-Clutch).

GALERI: Honda CB650R 2024

GALERI: Honda CBR650R 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required