Kawasaki Ninja 500 dan Z500 diperkenal – enjin dua silinder 451 cc, kuasa 45 hp, enam kelajuan, meter TFT

Kawasaki Ninja 500 dan Z500 diperkenal – enjin dua silinder 451 cc, kuasa 45 hp, enam kelajuan, meter TFT

Julai lalu Kawasaki telah menunjukkan mereka mempunyai enjin baru, yang diambil daripada model Ninja 400 dan Z400, tetapi dinaikkan kapasitinya menjadi 451 cc. Walaubagaimanapun, ia dipasang pada model cruiser Eliminator 450 dan bukannya Ninja atau Z.

Sekarang ia akhirnya berlaku apabila pengeluar Jepun itu mendedahkan Ninja 500 dan Z500, yang menggunakan enjin dua silinder selari tersebut, dengan kuasa yang ditetapkan pada 45 hp dan tork 43 Nm bagi memastikan ia boleh digunakan oleh pemegang lesen A2 di Eropah dan United Kingdom. Transmisi adalah unit enam kelajuan dengan klac slip & assist.

Binaan serta rekaan pula kedua-duanya tidak jauh dengan versi 400 dan 650 yang dijual di negara kita, dengan hanya beberapa perubahan kecil seperti kemasan lampu hadapan serta pilihan warna. Kemudiannya, Kawasaki juga memperkenalkan versi Special Edition (SE) untuk kedua-dua Ninja 500 dan Z500.

Versi SE ini dijadikan berbeza dengan naik taraf kelengkapan termasuk skrin TFT yang boleh disambung kepada telefon pintar, soket pengecas USB-C (model biasa menggunakan skrin LCD), penghadang angin smoke, penutup tempat duduk belakang serta pelindung enjin. Khas untuk Ninja 500 SE, ia menerima grafik istimewa, serta sistem kunci pintar.

Spesifikasi penuh Ninja 500 dan Z500 masih belum didedah, tetapi ia diberitahu akan ditawarkan dalam warna hitam bagi Z500 Standard dan pilihan merah/kelabu atau hijau/hitam untuk Z500 SE, dan hitam untuk Ninja 500 dan hijau atau hitam untuk Ninja 500 SE.

GALERI: Kawasaki Z500 2024

GALERI: Kawasaki Ninja 500 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required