Mitsubishi Triton 2024 dapat lima bintang dalam program penilaian keselamatan ASEAN NCAP

Mitsubishi Triton 2024 dapat lima bintang dalam program penilaian keselamatan ASEAN NCAP

Mitsubishi Triton terbaru adalah trak pikap pertama yang diuji melalui protokol penilaian ASEAN NCAP (Program Penilaian Kenderaan Baru untuk Kenderaan Asia Tenggara) 2021-2025 dan telah menerima keputusan lima bintang. Menerima jumlah markah 74.71 mata, dalam kertas penilaian itu tertulis Triton sebagai menunjukkan “prestasi luar biasa.”

Ciri keselamatan standard yang disediakan pada trak pikap Mitsubishi yang diperkenalkan kali pertama Jun lepas ini adalah termasuk sekurang-kurangnya tiga beg udara (maksimum tujuh), ABS, ESC, sistem peringatan tali pinggang untuk pemandu dan penumpang hadapan (pengesan tali pinggang belakang disediakan sebagai pilihan tambahan) dan perlindungan pejalan kaki.

Terdapat juga beberapa teknologi bantuan keselamatan yang ditawarkan sama ada secara standard atau pilihan tambahan, seperti Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Forward Collission Warning, Blind Spot Monitoring dan lampu tinggi automatik.

Dalam kategori penumpang dewasa, Triton berjaya mengutip 26.01 mata (daripada keseluruhan 32 mata), manakala bagi perlindungan penumpang ia mencatat 44.72 mata (keseluruhan 51 mata). Sementara itu bagi kategori bantuan keselamatan, trak pikap ini berjaya mencatat 15.16 daripada 21 mata dan bagi penilaian keselamatan penunggang motosikal ia mencatat 8.18 daripada 16 mata keseluruhan. Dengan kutipan mata keseluruhan 74.71 mata, Triton diberikan tahap lima bintang.

“Dengan Mitsubishi menawarkan ciri keselamatan yang disebut seperti di atas, ASEAN NCAP percaya Mitsubishi meletakkan nilai tinggi pada kepentingan ciri keselamatan penumpang serta pengguna jalan raya lain termasuk penunggang motosikal,” tertulis dalam siaran akhbar program tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required