Proton ingin naikkan pengeluaran, eksport melangkaui ASEAN — 500k dari Tg Malim, 50% untuk eksport

Proton ingin naikkan pengeluaran, eksport melangkaui ASEAN — 500k dari Tg Malim, 50% untuk eksport

Proton sedang berusaha untuk meningkatkan jumlah pengeluarannya kepada 500,000 unit, dengan 50% daripadanya adalah untuk pasaran eksport. Perkara ini didedahkan oleh CEO Proton, Dr Li Chunrong ketika majlis pelancaran sedan S70 baru-baru ini.

Ini adalah susulan daripada pertanyaan paultan.org tentang kenapa Proton mengambil masa terlalu lama untuk menembusi pasaran Thailand dan Indonesia, sedangkan ada laporan sebelum ini menyebut bahawa Geely ingin menjadikan Proton satu daripada tiga jenama teratas di rantau ASEAN.

Beliau menjawab dengan pertama sekali memaklumkan bahawa angka pengeluaran kenderaan di Thailand dan Indonesia adalah lebih daripada sejuta unit. Itu menjadikan persaingan di dua pasaran berkenaan sangat ketat berbanding di Malaysia. “Jadi, jika ingin bersaing di sana, kita perlu bersedia dengan produk sendiri dahulu, ini yang penting,” ujar Li.

CEO Proton itu turut mengakui yang kemasukan Proton sebelum ini ke Thailand dan Indonesia tidak begitu menguntungkan. “Kerana sebelum ini keadaan tidak menyebelahi kami di Thailand dan Indonesia. Jadi kami tidak mahu perkara itu berulang, maka disebabkan itu persediaan rapi diperlukan, kemudian barulah kita masuk sekali lagi.”

Li juga memaklumkan ada banyak lagi pasaran lain untuk diteroka oleh Proton, dan menambah adalah berkemungkinan untuk meluaskan jumlah pasaran yang boleh dieksport oleh Proton. Beliau juga menjelaskan bahawa pemegang saham Proton — DRB-Hicom (50.1%) dan Geely (49.9%) — sedang berbincang untuk mengeluarkan 500,000 unit kereta di Malaysia, dengan 50% daripadanya adalah untuk eksport. “Sebagai pihak pengurusan, kami mesti beri sokongan. Dunia sangat luas, dan bukan hanya ada Thailand dan Indonesia (untuk pasaran eksport Proton),” ujar Li.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required