Toyota, Honda, Isuzu, Mitsubishi labur RM20 bilion untuk pengeluaran EV di Thailand, termasuk trak pikap

Toyota, Honda, Isuzu, Mitsubishi labur RM20 bilion untuk pengeluaran EV di Thailand, termasuk trak pikap

Empat pengeluar kenderaan utama dari Jepun akan membuat pelaburan 150 bilion baht (sekitar RM20 bilion) untuk pengeluaran kenderaan elektrik (EV) di Thailand dalam masa lima tahun akan datang. Perkara ini didedahkan oleh wakil jabatan perdana menteri negara itu, Chai Watcharong.

Dalam satu kenyataan rasmi, Chai memberitahu, perdana mentei Thailand, Settha Thavisin telah membuat perbincangan dengan tujuh pengeluar Jepun semasa sidang kemuncak untuk hubungan dan kerjasama ASEAN-Jepun ke-50 di Tokyo, Jepun 14-18 Disember lalu.

Daripada perbincangan ini, Lembaga Pelaburan Thailand (BOI) mengatakan terdapat empat pengeluar Jepun yang bersetuju untuk mengembangkan lagi pengeluaran EV di negara tersebut. Ia termasuk Toyota, dengan pelaburan 50 bilion baht (sekitar RM6.7 bilion), Honda 50 bilion baht (sekitar RM6.7 bilion), Isuzu 30 bilion baht (sekitar RM4 bilion) dan Mitsubishi 20 bilion baht (sekitar RM2.7 bilion). Turut diberitahu, pengeluaran EV juga akan termasuk sekali dengan trak pikap dalam masa dua ke tiga tahun lagi.

Selain daripada itu, Chai menambah bahawa tujuh pengeluar Jepun bersedia untuk menjadikan Thailand pangkalan pengeluaran utama mereka bagi benua ASEAN. Pelaburan ini akan membantu Thailand mencapai sasaran untuk mengeluarkan 750,000 EV daripada 2.5 juta kenderaan yang dikeluarkan setiap tahun menjelang 2030.

Toyota, Honda, Isuzu, Mitsubishi labur RM20 bilion untuk pengeluaran EV di Thailand, termasuk trak pikap

“Perdana menteri menekankan bahawa pengeluaran kenderaan dari Jepun memainkan peranan penting dalam pembangunan dan promosi industri kenderaan elektrik di Thailand untuk menjadi peneraju pengeluaran kenderaan elektrik di ASEAN,” kata Chai.

“Disebabkan itu Thailand sudah bersedia untuk memberi sokongan dan kerjasama dengan pengeluar kenderaan Jepun yang mahu memperluaskan lagi pelaburan mereka di Thailand untuk meningkatkan lagi peluang ekonomi dalam industri kenderaan elektrik kedua-dua negara, serta berhadapan dengan tempoh peralihan kritikal ini untuk mencapai kejayaan dan manfaat bersama bagi kedua-dua negara,” tambah beliau.

Antara bukti sedia ada inisiatif Thailand untuk mengembangkan sektor EV mereka adalah e:N1, yang menjadikan Honda sebagai pengeluar pertama yang mengeluarkan EV di Thailand. Ada juga laporan yang menyatakan tidak lama lagi Toyota akan menguji trak pikap baru di Thailand, manakala Isuzu pula sebelum ini pernah memberitahu akan melancarkan trak pikap elektrik mereka pada tahun 2025.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required