Porsche Taycan 2024 catat 7 minit 7.5s di Nürburgring, 17.7 saat lebih pantas dari Tesla Model S Plaid!

Porsche Taycan 2024 catat 7 minit 7.5s di Nürburgring, 17.7 saat lebih pantas dari Tesla Model S Plaid!

Porsche sekali lagi menunjukkan kemampuannya dalam membina kereta elektrik penuh (EV) yang pantas – selepas mencatatkan masa 7 minit 33.35 saat di Litar Nürburgring dengan Porsche Taycan Turbo S pada Ogos 2022, kini Taycan turun semula ke Litar ‘The Green Hell’ tersebut dan mencatatkan rekod baharu 26 saat lebih pantas iaitu 7 minit 7.5 saat!

Versi yang di bawa kali ini bukanlah Taycan Turbo S yang sama, tetapi ia adalah unit pra-produksi varian baharu Taycan yang akan diperkenalkan tahun ini di mana namanya masih belum diumumkan. Ia dipandu oleh orang yang sama mencatatkan rekod sebelum ini iaitu pemandu pembangunan Porsche, Lars Kern.

Dengan catatan ini, Porsche mengukuhkan kedudukannya sebagai EV yang lebih pantas Tesla Model S Plaid di litar tersebut. Model produksi paling berkuasa dari Tesla berkenaan sebelum ini mencatatkan 7 minit 23.231 saat di Nürburgring, bermakna rekod itu telah dibenam oleh Porsche Taycan dengan kelebihan 17.681 saat.

“Dua puluh enam saat adalah separuh keabadian dalam sukan permotoran. Catatan masa pusingan 7:07.55 di Nordschleife mencetuskan sensasi, meletakkan Taycan dalam liga yang sama dengan hypercar elektrik, dan satu lagi perkara yang mengagumkan mengenainya adalah Lars dapat mencatat masa yang hampir sama dalam beberapa pusingan,” kata ketua barisan model Porsche, Kevin Giek.

Porsche menggambarkan Taycan Turbo S sebelumnya tertinggal 1.3 km di belakang ketika Taycan yang mencatatkan rekod baharu ini menamatkan satu pusingan lap di Nürburgring Nordschleife. Unit pra-produksi ini dibekalkan dengan roll cage dan tempat duduk perlumbaan jenis bucket bagi tujuan keselamatan ketika membuat percubaan memecahkan rekod tersebut.

Walau bagaimanapun Taycan masih belum bergelar EV terpantas di Litar Nürburgring Nordschleife, dan rekod tersebut dipegang oleh Rimac Nevera Time Attack dengan catatan masa 7 minit 5.298. Namun perlu diambil perhatian kerana Taycan yang hanya tertinggal 2 saat di belakang masih lagi sebuah kereta sport empat pintu, berbanding Rimac Nevera Time Attack yang dibina sebagai hypercar sejati dua pintu, dua tempat duduk yang menerima talaan aerodinamik untuk daya downforce maksima serta bekalan kuasa 1,813 hp!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required