Nissan Serena e-Power 2024 dipertonton di Singapore Motorshow – bakal dilancar di M’sia tidak lama lagi?

Nissan Serena e-Power 2024 dipertonton di Singapore Motorshow – bakal dilancar di M’sia tidak lama lagi?

Nissan Serena generasi ke-enam (C28) dijangka dilancarkan di Malaysia selepas MPV ini kelihatan diuji di sini pada tahun lalu. Walau bagaimana pun, hingga kini masih tiada perkhabaran bilakah ia akan dilancarkan di Malaysia.

Baru-baru ini, versi standard bagi SUV ini telah dipamerkan di Singapore Motorshow, dengan bentangan tujuh-tempat duduk, yang merupakan salah satu pilihan yang bakal ditawarkan (selain lapan-tempat duduk). Serena terkini ini dijangka bakal mula dijual di Singapura pada separuh kedua tahun 2024.

Negara jiran kita itu juga menerima Serena generasi sebelum ini (C27) dengan sistem e-Power, dan tiada perubahan dengan C28. Versi terkini bagi E-Power hybrid telah menggugurkan enjin HR12DE untuk memberikan laluan kepada enjin HR14DDe dengan hamburan kuasa 98 PS (97 hp atau 72 kW) dan 123 Nm.

Kedua-duanya merupakan enjin petrol tiga-silinder naturally-aspirated, tetapi enjin HR14DDe dengan kapasiti yang lebih tinggi iaitu 1.4 liter berbanding 1.2 liter dan turut dijanakan oleh bateri lithium-ion.

Ia juga dikuasakan oleh motor elektrik EM57 pemasangan hadapan dengan output 163 PS (161 hp atau 120 kW), dipertingkatkan berbanding 136 PS (134 hp atau 100 kW) pada model terdahulu, tetapi dengan angka tork yang dikurangkan kepada 315 Nm dari 320 Nm. Tiada sambungan mekanikal antara enjin dan roda hadapan, jadi hanya motor elektrik yang menjana Serena e-Power.

Untuk pasaran Malaysia, model semasa C27 dijanakan oleh enjin MR20DD 2.0 liter NA empat-silinder petrol dengan 150 PS (148 hp atau 110 kW) dan 200 Nm. Terdapat juga elemen hibrid pada motor elektrik yang menyalurkan kuasa 2.6 PS (2.4 hp atau 1.8 kW) dan 48 Nm bagi ledakan pendikitan ketika diperlukan – pacuan disalurkan ke roda hadapan menerusi Xtronic CVT. Di Jepun, kedua-dua versi sistem e-Power dan MR20DD ditawarkan.

Serena terkini berukuran antara 4,690 dan 4,765 mm panjang, antara 1,695 dan 1,715 mm lebar, antara 1,870 dan 1,885 mm tinggi dan jarak roda pula 2,870 mm, di mana ia tidak berbeza dengan model sebelumnya.

Bagi rekaannya pula, Serena terkini lebih berketerampilan berbanding model terdahulu, dengan sentuhan lebih moden dan mengadaptasikan gril V-motion signitur jenama ini, digabungkan dengan lampu utama bertingkatnya. Profil berkotak masih dikekalkan, namun di bahagian sisi terbentang garisan yang lebih menonjol, sementara bahagian belakangnya pula dengan lampu yang lebih nipis.

Sementara itu, ruang dalamannya juga dikemaskini termasuk menampilkan kluster instrumen digital dan sistem infotainmen skrin sesentuh pada papan pemuka. Terdapat juga ventilasi udara yang bergaya dan panel bersudut yang merangkumi kawalan suhu, pemilih gear (tiada tuil oenukar gear) dan fungsi kenderaan lain.

Ia juga menampilkan bentangan tempat duduk 2-2-3, dengan barisan kedua diletakkan kerusi kapten dengan meja boleh lipat di belakang tempat duduk hadapan. Seperti sebelum ini, tempat duduk barisan ketiga juga boleh dilipat ke sisi sekaligus memberikan dalaman yang lebih luas untuk ruang but.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required