Yamaha Lexi LX 155 diperkenal di Indonesia – enjin lebih berkuasa dari NMax, kelengkapan moden

Yamaha Lexi LX 155 diperkenal di Indonesia – enjin lebih berkuasa dari NMax, kelengkapan moden

Yamaha Indonesia telah memperkenalkan skuter baru Lexi LX 155, sebagai pengganti kepada Lexi 125 sebelum ini. Sepanjang lima tahun Lexi berada dalam pasaran negara itu, ia datang dengan enjin 125 cc, tetapi bagi model baru ini ia telah dipertingkat dengan pelbagai kelengkapan moden serta enjin 155 cc sama seperti NMax.

Tiga versi Lexi LX 155 ditawarkan kepada pengguna di Indonesia, bermula dengan paling bawah, Standard, pada harga 25.35 juta rupiah RM7,619, diikuti S-Version pada harga 26.85 juta rupiah (RM8,070) dan paling tinggi Connected/ABS 29.9 juta rupiah (RM8,987). Sebagai perbandingan, NMax di negara itu dijual pada harga antara 31.615 juta rupiah (RM9,502) ke 35.75 juta rupiah (RM10,745).

Melihat pertama sekali kepada reka bentuknya, model baru ini masih mengekalkan rupa asas Lexi, dengan menawarkan pelantar kaki luas, pemegang tinggi serta rim 14 inci (tayar 90/90 di hadapan dan 100/90 di belakang), tetapi dipertingkat dengan lampu jenis LED di hadapan dan belakang.

Yamaha Lexi LX 155 diperkenal di Indonesia – enjin lebih berkuasa dari NMax, kelengkapan moden

Meskipun enjin asas Lexi LX 155 ini dikatakan sama seperti NMax 155, iaitu unit satu silinder SOHC 155 cc suntikan bahan api dengan teknologi Blue Core dan VVA, beberapa bahagian telah menerima sedikit perubahan termasuk camshaft, piston dan head, sekaligus menghasilkan tork yang lebih tinggi iaitu 14.2 Nm pada 6,500 rpm. Kuasa masih sama seperti NMax iaitu 15 hp pada 8,000 rpm.

Kemudiannya di bahagian kokpit, skuter ini dilengkapi dengan meter digital yang boleh dikawal menggunakan butang pada bahagian kiri pemegang. Bagi versi tertinggi Connected/ABS, meter ini boleh disambung secara bluetooth kepada telefon pintar untuk memaparkan informasi tambahan.

Dalam keadaan standard, Lexi LX 155 juga datang dengan brek cakera di hadapan, brek dram di belakang, soket pengecas 12 volt, ruang simpanan bawah tempat duduk, tangki bahan api 4.2 liter, fork teleskopik serta satu penyerap hentak di belakang.

Pergi kepada model S Version, ia dipertingkat dengan kunci pintar, penyerap hentak belakang dengan sub tank serta sistem start/stop. Versi Connected/ABS juga menerima peningkatan sama, tetapi ditambah lagi dengan brek ABS single channel serta sistem sambungan Y-Connect. Berat keseluruhan versi Standard adalah 116 kg, dan ia meningkat menjadi 117 kg bagi S Version dan 118 kg bagi Connected/ABS.

Satu lagi yang dapat diperhati, Lexi LX 155 baru ini juga datang dengan jaminan lima tahun atau 50,000 km, yang mana adalah berbeza berbanding model Yamaha dijual oleh Hong Leong Yamaha Motor di Malaysia, yang datang cuma dengan jaminan dua tahun atau 20,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required