Kilang Proton di Tanjung Malim terima kunjungan duta Uzbekistan – perbincangan kerjasama turut diadakan

Kilang Proton di Tanjung Malim terima kunjungan duta Uzbekistan – perbincangan kerjasama turut diadakan

Baru-baru ini, kilang Proton di Tanjung Malim, Perak telah dikunjungi oleh Tuan Yang Terutama Karomidin Gadoev, Duta Besar Uzbekistan ke Malaysia, dengan tujuan lawatan adalah untuk meneroka peluang kerjasama pada masa hadapan.

Rombongan tersebut dialu-alukan oleh Roslan Abdullah selaku Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton dan Tengku Zainudin Tengku Jafar, Ketua Pengurusan Kawal Selia, DRB-HICOM bersama ahli kanan pengurusan kanan Proton yang lain.

“Malaysia merupakan rakan jangka panjang dan boleh dipercayai bagi Uzbekistan, kerana kita dihubungkan oleh hubungan perdagangan dan budaya berkurun lamanya, persahabatan, dan keakraban rohani. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, hubungan ekonomi dua hala antara Uzbekistan dan Malaysia semakin berkembang,” kata Karomidin selepas sesi lawatan kilang Tanjung Malim itu.

Tambahnya, “Pada masa ini, 36 syarikat Malaysia berjaya beroperasi di Uzbekistan, dan terdapat satu syarikat Uzbekistan di Malaysia. Menjelang akhir 2024 tiga syarikat Malaysia akan memulakan aktiviti mereka di negara kita dan pada masa ini, rundingan dengan beberapa pemain industri Malaysia untuk mewujudkan projek pelaburan bersama sedang berjalan dengan lancar.”

Beliau turut berkata terdapat potensi besar yang belum diterokai antara Uzbekistan dan Malaysia dari segi hubungan ekonomi dua hala, dan perbincangan telah diadakan semasa lawatannya mengenai prospek kerjasama bersama dalam industri automotif yang berpotensi memberi manfaat kepada kedua-dua negara.

“Proton sentiasa mencari rakan kongsi untuk meluaskan jangkauan kami. Oleh itu, kami berterima kasih atas kunjungan Duta Besar Uzbekistan dan delegasinya dan berharap akan ada beberapa perkembangan positif untuk dilaporkan pada masa hadapan,” kata Roslan pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required