Yamaha Tenere 700 rasmi dijual pada harga RM69,988

Yamaha Tenere 700 rasmi dijual pada harga RM69,988

Selepas Tenere 700 dipertontonkan kali pertama untuk pasaran Malaysia pada bulan September tahun lalu, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) hari ini mengeluarkan harga cadangan rasmi untuk motosikal adventure tersebut, iaitu RM69,988 tidak termasuk insurans.

Model pemasangan tempatan (CKD) ini adalah versi terbaru yang dilengkapi dengan skrin TFT-LCD lima inci, yang boleh disambung kepada telefon pintar melalui aplikasi Y-Connect Yamaha dan pilihan dua tema paparan iaitu Explorer dan Street.

Kemudiannya, penunggang model ini juga boleh menggunakan pilihan tiga mod iaitu On, Rear Off dan ABS Off untuk sistem ABS, manakala penukar gear pula sudah tersedia untuk dipadankan bersama quickshifter (pilihan tambahan).

Untuk enjin, unit yang digunakan masih lagi sama seperti model yang diperkenalkan sejak lebih empat tahun lepas, iaitu unit dua silinder selari DOHC 689 cc, bersama kotak gear enam kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 73.4 PS pada 9,000 rpm dan 68 Nm tork pada 6,500 rpm. Tangki bahan api berkapasiti 16 liter.

Memberikan kelebihan penggunaan offroad pada model ini adalah padanan rim spoked 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang, serta suspensi boleh laras yang terdiri daripada fork USD 43 mm dengan jarak gerak 210 mm (World Raid mempunyai jarak gerak 230 mm), dan monoshock dengan jarak gerak 200 mm di belakang. Berat keseluruhan Tenere 700 adalah 205 kg.

GALERI: Yamaha Tenere 700

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required