Honda City Hatchback facelift diperkenal di Thailand – varian bertambah, VTEC Turbo dan e:HEV, dari RM80k

Honda City Hatchback facelift diperkenal di Thailand – varian bertambah, VTEC Turbo dan e:HEV, dari RM80k

Tiga tahun selepas diperkenalkan kali pertama, Honda City Hatchback kini diberikan facelift di Thailand. Ia menerima sedikit perubahan kosmetik dan kelengkapan baru, dengan kebanyakannya sama seperti yang diterima oleh City sedan baru-baru ini.

Di negara itu, City Hatchback kini ditawarkan dalam lima varian (sebelum ini cuma empat). Paling asas adalah S+ berharga 599,000 baht (RM80,120), diikuti SV at 679,000 baht (RM90,820) dan seterusnya RS 749,000 baht (RM100,183).

Tiga varian ini dipacu oleh enjin petrol tiga silinder VTEC turbo 1.0 liter yang boleh menerima gasohol dan mampu menghasilkan kuasa 122 PS (121 hp atau 90 kW) pada 5,500 rpm dan tork 173 Nm dari 2,000 hingga 4,500 rpm – transmisi CVT menghantar kuasa kepada roda hadapan.

Dua varian berikutnya mendapat sistem hibrid Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD), yang menggunakan satu motor elektrik 109 PS (107 hp atau 80 kW) dan tork 253 Nm untuk memacu roda hadapan. Bateri lithium ion yang digunakan mendapat kuasa daripada enjin petrol empat silinder 1.5 liter DOHC i-VTEC yang boleh menghasilkan 98 PS (97 hp or 72 kW) and 127 Nm, serta motor elektrik bersepadu yang bertindak sebagai generator dan starter.

Varian hibrid pertama adalah penambahan baru yang dipanggil sebagai e:HEV SV, dijual pada harga 729,000 baht (RM97,531), dan disertai e:HEV RS yang harganya dikurangkan 50,000 baht (RM6,683), menjadi 799,000 baht (RM106,787).

Berkenaan perubahan gaya, City Hatchback mengikut versi sedannya, dengan mendapat kemasan krom nipis di bahagian atas gril, serta kemasan baru untuk bahagian dalam gril tersebut. Bampar hadapan untuk varian bukan RS juga diubah sedikit, manakala versi RS menerima bampar yang lebih agresif.

Honda City Hatchback facelift diperkenal di Thailand – varian bertambah, VTEC Turbo dan e:HEV, dari RM80k

Untuk bampar belakang, varian bukan RS kini mendapat kemasan hitam di bahagian bawah bamparnya, manakala varian RS mendapat elemen seperti diffuser, bersama cermin sisi hitam dan lencana khas untuknya.

Varian RS juga mendapat dua warna eksklusif iaitu Brilliant Sporty Blue Metallic (dengan bumbung hitam) dan Ignite Red Metallic. Warna lain yang ditawarkan adalah Tafetta White (S+ sahaja), Platinum White Pearl (e:HEV RS, e:HEV SV, RS dan SV sahaja), Crystal Black Pearl, Meteoroid Gray Metallic dan Sonic Gray Pearl.

Seperti yang kita lihat pada City sedan, bahagian dalam City Hatchback juga tidak banyak berubah. Namun masih ada sedikit bahagian diusik, seperti soket pengecas yang ditukar kepada unit USB-C (e:HEV sahaja), dan terdapat poket kecil di bahagian belakang tempat duduk hadapan (e:HEV sahaja).

Untuk kelengkapan, S+ datang dengan rim 15 inci (tayar 185/60), lampu utama halogen projector automatik, DRL LED, lampu belakang LED, kemasan dalam hitam dengan tempat duduk balutan fabrik, pengawal pendingin hawa manual, sistem masuk dan mula tanpa kunci, butang pemula enjin, skrin info MID 4.2 inci, head unit biasa, empat pembesar suara dan empat beg udara.

Varian asas juga mendapat Honda Sensing secara standard, yang memberikan Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keeping Assist System (LKAS), Road Departure Mitigation System dengan Lane Departure Warning (RDM dengan LDW), Auto High-Beam (AHB), Adaptive Cruise Control (ACC) dan Lead Car Departure Notification System (LCDN).

Naik ke varian SV, ia mendapat rim 15 inci dua tona, tempat duduk kulit, pendingin hawa automatik, kamera undur serta skrin Advanced Touch lapan inci dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Varian RS pula ditambah baik lagi dengan rim 16 inci, lampu utama LED, roda stereng boleh laras naik turun dan hadapan belakang, pedal penukar gear di stereng, perehat tangan belakang, lapan pembesar suara, Honda Connect serta enam beg udara.

Honda City Hatchback facelift diperkenal di Thailand – varian bertambah, VTEC Turbo dan e:HEV, dari RM80k

Varian hibrid permulaan (e:HEV SV) mempunyak spesifikasi hampir sama seperti SV bukan hibrid, tetapi menerima beberapa peningkatan seperti rim 16 inci dua tona, corong pendingin hawa belakang, brek parkir elektronik, panel instrumen digital tujuh inci, soket pengecas USB-C serta fungsi Low-Speed Follow (LSF) untuk ACC.

Varian e:HEV RS yang berada paling atas mendapat spesifikasi hampir sama seperti RS biasa, tetapi dinaik taraf dengan LSF untuk ACC, pengelap cermin automatik, corong pendingin hawa belakang, brek parkir elektronik, panel instrumen digital tujuh inci dengan rekaan khas RS, soket pengecas USB-C serta Honda LaneWatch. Seperti biasa, terdapat juga aksesori Modulo yang disediakan untuk pelanggan.

Kami menjangkakan model facelift ini juga akan datang ke Malaysia, tetapi mungkin tanpa pilihan enjin VTEC Turbo 1.0L itu. Di Malaysia sekarang, varian bukan hibrid dipacu oleh enjin empat silinder NA 1.5 liter DOHC i-VTEC dengan 121 PS (119 hp atau 89 kW) dan 145 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required