PDRM terima Honda Civic FE dalam flit kenderaan – kuasa VTEC Turbo 1.5L kini sertai pasukan rondaan

PDRM terima Honda Civic FE dalam flit kenderaan – kuasa VTEC Turbo 1.5L kini sertai pasukan rondaan

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah menerima Honda Civic generasi terkini sebagai sebahagian daripada flit kenderaan rondaannya. Imej antara unit terbaharu Civic tersebut telah pun dimuat naik oleh satu hantaran yang dibuat oleh laman Facebook Cawangan MPV Kajang baru-baru ini.

Menurut hantaran tersebut, cawangan itu telah menerima lima buah Honda Civic FE berkenaan yang dibekalkan oleh Spanco. Berbanding kereta peronda polis Civic FC sebelum ini yang hanya dari varian yang menggunakan enjin 1.8 liter i-VTEC, model unit terbaharu ini sudah pun menerima enjin 1.5 liter VTEC Turbo.

PDRM terima Honda Civic FE dalam flit kenderaan – kuasa VTEC Turbo 1.5L kini sertai pasukan rondaan

Ini kerana untuk model generasi FE ini, Honda Malaysia tidak lagi menawarkan enjin 1.8 liter i-VTEC, dan varian paling asas Civic kini turut hanya dijana dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo. Enjin tersebut menghasilkan kuasa 182 PS dan tork maksima 240 Nm, berbanding 141 PS dan tork maksima 174 Nm pada enjin 1.8L NA sebelum ini.

PDRM mula menggunakan Honda Civic dalam flit kenderaan peronda mereka sejak Jun 2020 dengan menerima 425 unit Civic FC 1.8S juga dibekalkan oleh Spanco.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required