PDRM pilih Honda Civic jadi kereta peronda baharu

PDRM pilih Honda Civic jadi kereta peronda baharu

Menerusi Facebook Friends Of PDRM mendedahkan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akhirnya memilih Honda Civic 1.8L i-VTEC 2020 sebagai kereta peronda baharu. Malah semalam, laman Facebook Kami Sokong PDRM turut memuat naik rakaman video beberapa unit kereta peronda polis Civic ini sedang diangkut menggunakan treler.

Hari ini juga berlangsungnya majlis penyerahan Civic 1.8L tersebut kepada pasukan PDRM. Ia disempurnakan oleh Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Hamzah Zainudin, di ibu pejabat kementerian terbabit di Putrajaya.

Menurut Honda Malaysia, sebanyak 425 unit Civic varian 1.8S telah diserahkan kepada PDRM. Barisan Civic 2020 yang dilancarkan pada Februari lalu masih mengekalkan penjana kuasa yang sama, iaitu Civic 1.8S ini hadir dengan enjin 1.8 liter SOHC empat-silinder dengan output 141 PS dan tork 174 Nm, dipadankan bersama transmisi CVT.

Sebelum ini, pada Januari lalu, Go Auto Sales Sdn Bhd telah mempamerkan seunit Toyota Corolla Altis yang dicadangkan sebagai kenderaan peronda (MPV) PDRM baharu kepada Perdana Menteri terdahulu, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Terdahulu, Go Auto telah menerima surat niat dari KDN bagi membekalkan 425 unit MPV kepada PDRM bagi menggantikan Proton Wira dan Waja yang sudah berusia secara berperingkat. Setiap unit MPV akan dipakejkan bersama servis percuma selama lima tahun.

Pada tahun 2016, berita mengenai pemilihan kereta peronda baharu ini telah pun bertebaran. Di mana Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Khalid Abu Bakar bercadang untuk menukar kereta peronda Proton Preve dan Inspira sedia ada dengan jentera baharu. Selain dari Civic, PDRM turut mempertimbangkan untuk menggunakan model dari Volkswagen dan Proton Suprima S.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required