Gaduh di Lebuhraya PLUS sebab halang guna lorong kecemasan, pemandu Singapura didenda RM5,500

Gaduh di Lebuhraya PLUS sebab halang guna lorong kecemasan, pemandu Singapura didenda RM5,500

Seorang lelaki warga Singapura didenda RM5,500 oleh Mahkamah Majistret Muar selepas didapati bersalah terbabit dalam pergaduhan menggunakan tongkat kayu di KM139.6 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) di Pagoh pada 10 Februari lalu.

Majistret Fatin Dalilah Khalid menjatuhkan hukuman itu selepas Soh Kian Hui mengaku bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan, laporan Harian Metro.

Mengikut pertuduhan, pemandu teksi di Singapura itu didakwa dengan niat memecahkan cermin Toyota Fortuner milik Khairul Husni Shah Jamil hingga menyebabkan kerugian RM2,502.35. Hukuman bagi kesalahan itu ialah tertuduh boleh dipenjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh bertindak memecah cermin kereta mangsa menggunakan tongkat kerana tidak berpuas hati apabila kenderaannya dihalang daripada menggunakan laluan kecemasan. Tertuduh berjaya ditahan di Genting Highlands jam 3.30 pagi pada 12 Februari lalu.

Gaduh di Lebuhraya PLUS sebab halang guna lorong kecemasan, pemandu Singapura didenda RM5,500

Pihak pendakwaan turut memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal memandang kesalahan dilakukan tertuduh sangat serius. Hujahnya, kejadian itu berlaku di lokasi berbahaya dan boleh mencetuskan perkara tidak diingini terhada pengguna lebuh raya. Selepas mendengar hujahan kedua-dua pihak, mahkamah menjatuhkan hukuman denda dan mengarahkan tertuduh dipenjara 12 bulan jika gagal membayarnya.

Sebelum ini, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Asisten Komisioner Raiz Mukhliz Azman Aziz berkata, pada waktu kejadian, mangsa dalam perjalanan ke Kuala Lumpur sebelum ternampak Mitsubishi Lancer dipandu tertuduh menggunakan laluan kecemasan.

Di mana ia telah mencetuskan pertengkaran mulut dan tertuduh mengetuk cermin kenderaan mangsa sebelum beredar. Video hasil rakaman dash cam pengguna jalan raya berhubung insiden ini telah pun tular dan tindakan warga Singapura tersebut mendapat kecaman netizen yang mahukan hukuman setimpal dikenakan terhadap pesalah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required