Perodua panggil semula Alza; nat penyerap hentak perlu diketatkan semula, sama seperti Toyota Veloz

Perodua panggil semula Alza; nat penyerap hentak perlu diketatkan semula, sama seperti Toyota Veloz

Baru-baru ini UMW Toyota Motors ada membuat panggilan semula terhadap Toyota Veloz di Malaysia berhubung masalah nat penyerap hentak hadapan yang perlu diketatkan semula. Nampaknya kembarnya di sini iaitu Perodua Alza juga sudah dipanggil semula berhubung masalah yang sama.

Perodua tidak menghebahkan notis panggilan semula ini secara umum, namun ada beberapa pemilik telah menerima surat pemberitahuan notis tersebut dan memuat naiknya di Perodua Alza D27A Malaysia Facebook Group.

Walau bagaimanapun surat tersebut hanya menyatakan bahawa pemilik perlu membawa Alza mereka ke pusat servis bagi membolehkan suspensi hadapan diperiksa dan ia mengambil masa selama satu jam. Namun menerusi job order pusat servis yang kami lihat, arahan pembaikan yang perlu dilakukan untuk panggilan semula ini adalah untuk mengetatkan kembali nat penyerap hentak hadapan.

Dalam surat yang dikirimkan oleh UMW Toyota kepada pemilik Toyota Veloz sebelum ini, ia ditulis dengan jelas bahawa kempen ini bertujuan untuk memanggil semula pemilik kenderaan, agar menghantar kenderaan mereka ke pusat servis bertauliah Toyota untuk mengetatkan semula nat pemasangan penyerap hentak hadapan. Ini kerana nat tersebut mungkin tidak diikat dengan kadar tork secukupnya.

“Jika kenderaan terus digunakan dalam keadaan ini nat berkenaan mungkin akan longgar, menyebabkan bunyi yang tidak normal terhasil, dan nat tersebut mungkin tercabut, menyebabkan kenderaan hilang kestabilan. Oleh itu kami menjalankan kempen servis istimewa ini bagi menyelesaikan masalah berkenaan,” tulis surat dari UMW Toyota tersebut.

Sama seperti UMW Toyota, Perodua turut menyatakan bahawa kesemua kos pembaikkan dalam panggilan semula ini diserap sepenuhnya oleh mereka dan pelanggan tidak perlu membuat sebarang pembayaran. Namun pelanggan masih perlu membuat temu janji dipusat servis terdekat terlebih dahulu bagi membuat pembaikan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required