Toyota Malaysia panggil semula Vios baharu dan Veloz; nat penyerap hentak perlu diketatkan semula

Toyota Malaysia panggil semula Vios baharu dan Veloz; nat penyerap hentak perlu diketatkan semula

Seorang pengguna laman Facebook yang tidak mahu dikenali telah pun memuatnaik satu surat di Toyota Vios 3rd & 4th Gen Community Facebook Page, yang menyatakan bahawa Toyota Vios miliknya terlibat dalam satu “Kempen Servis Istimewa”.

Dalam surat tersebut tidak dinyatakan tahun produksi Toyota Vios yang terlibat dalam kempen ini, namun ada pengguna lain yang memberikan komen bahawa dia juga menerima surat yang sama dan memiliki sebuah Toyota Vios yang diterima pada bulan Julai 2023. Oleh itu, panggilan semula ini adalah melibatkan Toyota Vios generasi terkini yang dilancarkan pada Mac 2023.

Kami turut membuat semakan dengan sumber di UMW Toyota Motor, dan dapat disahkan kempen ini bukan hanya untuk Vios, malah ia turut melibatkan Toyota Veloz. Walau bagaimanapun, masih belum ada perincian lanjut berkenaan panggilan semula ini buat masa sekarang.

Dalam surat yang dimuat naik berkenaan dapat dilihat Toyota menyatakan bahawa kempen ini bertujuan untuk memanggil semula pemilik kenderaan, agar menghantar kenderaan mereka ke pusat servis bertauliah Toyota untuk mengetatkan semula nat pemasangan penyerap hentak hadapan. Ini kerana nat tersebut mungkin tidak diikat dengan kadar tork secukupnya.

“Jika kenderaan terus digunakan dalam keadaan ini nat berkenaan mungkin akan longgar, menyebabkan bunyi yang tidak normal terhasil, dan nat tersebut mungkin tercabut, menyebabkan kenderaan hilang kestabilan. Oleh itu kami menjalankan kempen servis istimewa ini bagi menyelesaikan masalah berkenaan,” tulis surat tersebut.

Surat itu turut menyebut proses untuk mengetatkan nat berkenaan mengambil masa sekitar 0.5 jam, dan segala kos pembaikan berkenaan akan ditanggung oleh Toyota Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required