Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition di M’sia — generasi ke-5 hibrid raikan lumba endurans

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition di M’sia — generasi ke-5 hibrid raikan lumba endurans

Pertama kali didedahkan ketika acara ulangtahun ke-100 perlumbaan endurans 24 Hours Le Mans, kereta konsep Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition kini sedang berada di Malaysia sempena pameran Toyota Beyond Zero.

Dibangun menggunakan Prius generasi kelima, model ini memperingati kejayaan Toyota dalam World Endurance Championship dengan lima kemenangan berturut-turut untuk Le Mans sejak 2018. Ia diperhias dengan bahagian dan peralatan daripada sayap prestasi GR, seperti bonet gentian karbon, skirting sisi, bampar depan, sayap belakang dan diffuser belakang.

Bahagian badan turut melibatkan pelebaran lekuk tayar untuk memuatkan rim aloi 18-inci yang digunakan dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S bersaiz 235/50R18. Jejak permukaannya, serta rekaan bampar dan wajah depan memperlihatkan kereta ini yang hadir lebih lebar secara keseluruhannya — mengikuti imej kereta lumba endurans yang terlibat dalam perlumbaan terbabit.

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition di M’sia — generasi ke-5 hibrid raikan lumba endurans

Ia juga unit pemanduan sebelah kiri, dengan rekaan dan kemasan yang lebih sporty berbanding Prius biasa — antaranya menggunakan kerusi GR. Di belakang, tiada tempat duduk disediakan kerana tujuannya untuk perlumbaan, sama seperti GR Corolla Morizo Edition.

Menurut maklumat daripada wakil UMWT, kereta ini menampilkan sistem janaan hibrid EV pacuan semua roda. Tiada sebarang makluman sama ada tetapan itu diubahsuai untuk keperluan perlumbaan litar atau tidak.

Model Prius yang biasa misalnya menggunakan enjin M20A-FXS 2.0 liter NA petrol (152 PS/188 Nm) yang digandingkan dengan motor elektrik 113 PS/206 Nm untuk menghasilkan janaan keseluruhan 196 PS. Sementara tetapan E-Four pula menambah sebuah lagi motor elektrik 41 PS/84 Nm di belakang untuk memberikan janaan keseluruhan 199 PS.

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition di M’sia — generasi ke-5 hibrid raikan lumba endurans

Pilihan enjin kedua untuk Prius ialah 2ZR-FXE 1.8 liter NA empat silinder dengan janaan 98 PS dan 142 Nm tork, digandingkan dengan motor elektrik 1VM dengan janaan 95 PS dan 185 Nm, untuk mendapatkan output keseluruhan 140 PS. Kedua-dua pilihan ini digandingkan dengan transmisi eCVT dan disertai dengan bateri 4.08 Ah lithium-ion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required