Pengembara berkereta keluar masuk S’pura melalui Woodlands, Tuas boleh guna kod QR mulai 19 Mac

Penguasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA) Singapura memaklumkan mulai 19 Mac 2024, pengembara yang tiba dan keluar dari Singapura dengan kereta melalui tempat pemeriksaan Woodlands dan Tuas boleh menggunakan kod kod QR bagi menggantikan pasport untuk pelepasan imigresen lebih cepat dan mudah.

Menurut ICA, pengembara berkenaan hanya perlu mengimbas satu kod QR yang dikeluarkan sebelum tiba di pusat pemeriksaan, berbanding menghantar pasport mereka kepada pegawai ICA di kaunter kereta seperti yang dipraktikkan sebelum ini, laporan Bernama.

Bagi menggunakan Kod QR untuk pelepasan imigresen, pengembara perlu memuat turun aplikasi MyICA untuk peranti mudah alih mereka dan memasukkan butiran pasport dalam aplikasi itu untuk menghasilkan kod QR yang unik. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma sama ada menerusi App Store (iOS) atau Google Play Store (Android).

Pihak penguasa berkenaan turut berkata, warga Singapura boleh memasukkan secara automatik butiran pasport mereka menerusi SingPass apabila mengakses aplikasi MyICA atau menggunakan fungsi kamera terbina dalam aplikasi mudah alih untuk mengimbas Zon Boleh Dibaca Mesin (MRZ) pada muka surat biodata mereka di dalam pasport.

“Pelawat asing yang mengunjungi Singapura sebelum ini boleh menggunakan kamera terbina dalam aplikasi MyICA untuk mengimbas MRZ muka surat biodata mereka dalam pasport untuk memasukkan maklumat pasport mereka,” kata ICA. MRZ adalah dua atau tiga baris aksara pada bahagian bawah muka surat biodata pasport mereka.

Walau bagaimana pun, pelawat kali pertama dan mereka yang memasuki Singapura menggunakan pasport berbeza daripada kunjungan terakhir, perlu menyerahkan pasport mereka untuk pelepasan imigresen dan hanya boleh menggunakan kod QR untuk pelepasan imigresen pada perjalanan seterusnya.

ICA berkata, pengembara dalam kereta sama boleh memasukkan butiran pasport mereka dan menghasilkan kod QR untuk satu kumpulan bagi pelepasan imigresen. Inisaitif kod QR ini membolehkan pengembara menikmati pengalaman lebih pantas dan mudah dengan anggaran penjimatan masa kira-kira 20 saat untuk kereta dengan empat pengembara kepada hampir seminit untuk kenderaan dengan 10 pengembara.

Tambahnyam, pelepasan menggunakan kod QR bakal diperluaskan secara progresif ke zon pelepasan lain di pusat pemeriksaan darat dan ini akan membolehkan pengembara dalam kenderaan lain juga menikmati pelepasan imigresen yang pantas dan mudah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required