Kadar rizab tenaga Semenanjung Malaysia 28-36% – mencukupi untuk tampung keperluan mengecas EV

Kadar rizab tenaga Semenanjung Malaysia 28-36% – mencukupi untuk tampung keperluan mengecas EV

Kadar rizab tenaga di Semenanjung Malaysia diunjurkan berada pada antara 28% ke 36% dari tahun ini ke tahun 2030, dan ia adalah lebih tinggi daripada kadar minimum yang diperlukan untuk menampung permintaan elektrik sekiranya berlaku sebarang gangguan bekalan di mana-mana loji janakuasa.

Perkara ini dilaporkan oleh Bernama dan ia juga dikatakan boleh memberi rizab kuasa yang mencukupi untuk menampung permintaan mengecas kenderaan elektrik. Menurut Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, Akmal Nasrullah Mohd Nasir, unjuran keperluan tenaga bagi menampung permintaan industri dan pengangkutan elektrik ini telah dibincangkan dan diluluskan semasa mesyuarat Jawatankuasa Perancangan Pelaksanaan dan Pembekalan Elektrik dan Tarif (JPPPET) November lalu.

“Sebagai contoh, unjuran permintaan bekalan elektrik di Semenanjung bagi tahun ini adalah 19,480 megawatt (MW) dan kita jangkakan menjelang tahun 2030, ia akan cecah 20,049 MW iaitu peningkatan sekitar 2.9 peratus,” kata Nasrullah.

Kadar rizab tenaga Semenanjung Malaysia 28-36% – mencukupi untuk tampung keperluan mengecas EV

Antara faktor yang menjadi penyumbang kepada peningkatan ini adalah aktiviti ekonomi, pembangunan industri seperti penubuhan pusat dara, penyambungan semula aktiviti ekonomi dan sosial selepas pandemik serta unjuran lebih lebih tinggi untuk kenderaan elektrik dalam negara.

Beliau juga memberitahu bahawa margin rizab kuasa ini akan dikekalkan mengikut JPPPET, bagi memastikan kos bekalan elektrik yang mampu milik. “Pembekalan elektrik daripada syarikat-syarikat penjana tenaga dari sumber fosil dan bukan fosil ini pastinya akan mewujudkan kepelbagaian sumber bagi penjanaan bekalan elektrik agar keselamatan sistem bekalan elektrik negara sentiasa terjamin,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Berkenaan rangkaian pengecas EV di Malaysia, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata Oktober lalu, negara berada di laluan betul untuk mencapai sasaran 10,000 pengecas EV menjelang thaun 2025, dengan 9,000 daripadanya adalah pengecas AC manakala 1,000 lagi DC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required