Volkswagen ID. Buzz GTX didedah — 340 PS dual-motor, 2 jarak roda; 79 atau 86 kWj, 0-100 km/j 6.5 saat

Volkswagen ID. Buzz GTX didedah — 340 PS dual-motor, 2 jarak roda; 79 atau 86 kWj, 0-100 km/j 6.5 saat

Volkswagen ID. Buzz kini tampil dalam varian paling berprestasi yang diberi nama GTX dan telah mula dipertontonkan di peringkat global. Dijangka bakal dijual pada separuh kedua tahun ini, ID. Buzz GTX bakal menyertai barisan versi GTX lain untuk model seperti ID.3, ID.4, ID.5 dan ID.7 Tourer.

Dilengkapi dengan dua motor elektrik, ID. Buzz GTX memberikan output keseluruhan sebanyak 340 PS (335 hp or 250 kW), dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.5 saat dan laju maksimum 160 km/j. Ini disumbangkan oleh sebuah motor elektrik di belakang dengan janaan 286 PS (282 hp atau 210 kW) dan 560 Nm tork dengan sebuah lagi motor elektrik di depan dengan janaan 109 PS (107 hp atau 80 kW) dan 134 Nm.

Menguasakan dua motor elektrik berkenaan ialah bateri lithium-ion dengan dua kapasiti bergantung kepada jarak antara roda yang dipilih. Bagi jarak antara roda standard ID. Buzz GTX, ia menggunakan bateri 79 kWj (84 kWh bersih), sementara jarak antara roda lanjutan menerima bateri 86 kWj (91 kWh bersih). Perbezaan antara dua bateri itu ialah unit sel modul yang ada, masing-masing dengan 12 dan 13 sel modul.

Volkswagen ID. Buzz GTX didedah — 340 PS dual-motor, 2 jarak roda; 79 atau 86 kWj, 0-100 km/j 6.5 saat

Kedua-dua pek bateri bagi ID. Buzz ini adalah yang baru, tetapi belum dinyatakan jarak perjalanannya. Apa yang diketahui kini ialah unit 79 kWj itu menyokong pengecasan pantas DC dengan kadar maksimum 185 kW, dengan pengecasan 10-80% SoC boleh dicapai dalam masa 25 minit. Untuk bateri 86 kWj, ia boleh menampung sehingga 200 kW, dengan 10-80% Soc memerlukan 30 minit.

Pertambahan output berbanding varian biasa ID. Buzz, beserta sistem pacuan semua roda 4Motion elektrik membolehkannya menambah juga beban tampungan. Versi standard boleh menampung beban muatan sehingga 1,800 kg, sementara untuk versi jarak antara roda panjang pula menampung 1,600 kg. Angka ini masing-masing lebih 800 kg dan 600 kg lebih berbanding ID. Buzz varian biasa.

ID. Buzz GTX mengikut jejak model GTX elektrik lainnya seperti ID.3 GTX dan ID.7 GTX Tourer dengan menerima wajah depan bersama elemen laluan udara sisi (dengan DRL bentuk boomerang) serta gril bukaan udara hitam dalam rekaan honeycomb.

Volkswagen ID. Buzz GTX didedah — 340 PS dual-motor, 2 jarak roda; 79 atau 86 kWj, 0-100 km/j 6.5 saat

Ia dilengkapi dengan lampu utama LED IQ.Light Volkswagen adalah ciri standard, begitu juga dengan rim aloi 19-inci Venlo yang boleh diganti dengan saiz 21-inci Caracas atau Townsville. Warna Cherry Red dengan penyudah baru juga adalah eksklusif untuk model ini, dengan bumbung Mono Silver Metallic.

Di dalam, warna gelap memberikan suasana lebih sporty, dilengapi dengan lapik bumbung hitam. Kerusi GTX pula dengan material microfleece ArtVelours Eco dengan corak berlian dan warna kontras untuk jahitan. Tidak lupa, ada juga lencana GTX.

Tetapan kerusi pula, untuk jarak antara standard ia dilengkapi lima-kerusi dengan lipatan 40:60 untuk barisan kedua dan dua kerusi individu untuk barisan ketiga (2-3-2). Ruang barangan pula antara 1,121 liter hingga 2,469 liter jika kerusi dilipat.

Varian ini turut datang dengan bumbung panoramik untuk versi jarak roda panjang, yang ada gelas pintar boleh diubah dari jernih hingga sedikit gelap, secara elektronik. Ada juga dua paparan dengan skrin sentuh lebih besar di tengah (12.9-inci berbanding 12-inci sahaja), yang disertai palang sentuh bercahaya untuk suhu dan kawalan suara media. Sebuah head-up display adalah ciri pilihan terbaru untuk ID. Buzz.

Perisian baru turut membawakan ChatGPT bersepadu yang berinteraksi dengan bantuan suara IDA, sementara aplikasi Wellness baru dengan tetapan program tersedia membolehkan larasan pelbagai fungsi kenderaan untuk memperbaiki keselesaan penumpang ketika pemanduan atau pengecasan.

Park Assist Plus kini tersedia dengan ID. Buzz GTX, lengkap dengan fungsi parkir jarak jauh melalui capaian dari telefon pintar. Sistem amaran ketika keluar dan penambahbaikan bagi Travel Assist (termasuk Lane Assist, kawalan melayar adaptif dan Emergency Assist) melancarkan lagi operasi dan sokongan ketika menukar lorong ketika memandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required