Perodua dipilih terajui EV mampu milik tempatan

Perodua dipilih terajui EV mampu milik tempatan

Dalam satu hantaran di media sosial Facebook rasminya, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia (MITI) Tengku Zafrul Abdul Aziz memberi bayangan bahawa hujung tahun depan bakal ada sebuah EV mampu milik untuk warga Malaysia yang dapat dijadikan kenyataan.

Lebih menarik, menurutnya lagi, Perodua telah dipilih sebagai peneraju pengeluaran EV mampu milik tempatan di bawah Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP2030). Ini antara lain adalah langkah memperkenalkan EV dalam segmen yang lebih mudah dicapai kerana penawaran EV ketika ini, walaupun dengan insentif daripada kerajaan, tetap pada harga yang terlalu tinggi yang hanya boleh dimanfaatkan oleh segelintir pengguna sahaja.

Untuk itu, Zafrul juga memaklumkan bahawa beliau sudah bertemu dan berbincang dengan Perodua bagi mengetahui lebih lanjut perkembangan projek EV syarikat itu, dan untuk mengenal pasti bagaimana kerajaan boleh membantu untuk menjayakannya. Ini sudah tentu akan menyumbang perkembangan kepada kesejahteraan ekonomi negara.

Perodua dipilih terajui EV mampu milik tempatan

Mei tahun lalu, Perodua pernah mempamerkan model EM-O Concept yang disifatkan sebagai rekaan EV pertama yang akan dibangunkan oleh syarikat itu. Selain itu, ia juga menjadi gambaran kepada reka bentuk yang mungkin akan diterjemahkan kepada model Myvi generasi akan datang kelak.

Rekaan berkenaan antara lain telah diberikan ukuran dimensinya — 3,895 mm panjang, 1,735 mm lebar dan 1,515 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,500 mm, yang agak mirip dengan Myvi sedia ada. Di dalam laporan yang lain pula, Perodua sebelum ini pernah dikhabarkan sedang membangunkan kemampuan vendor-vendornya dan akan memasang EV secara CKD di Malaysia.

Jadi, adakah EV mampu milik tempatan ini semakin hampir untuk menjadi kenyataan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Iyer jer kau? on Mar 27, 2024 at 6:48 pm

    Adakah ini bermaksud Perodua akan membangun sendiri EV mampu milik tanpa sokongan daripada Toyota?

    Jika dilihat daripada kemampuan Toyota memang boleh bangun tapi kenapa nak usahakan hidrogen dulu kalau kereta elektrik bateri sudah sedia ada?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required