Bangkok 2024: Lexus LBX — SUV 1.5L hibrid kompak

Bangkok 2024: Lexus LBX — SUV 1.5L hibrid kompak

Ini model Lexus paling kecil, dah sama dengan saiz Perodua Ativa. Lexus LBX adalah model paling kompak jenama premium ini. Ia baru saja dilancarkan di Bangkok International Motor Show 2024 untuk pasaran Thailand dengan harga 2.229 juta baht (RM290,222) bagi varian Luxury, manakala 2.39 juta baht (RM311,184) untuk Premium.

Lexus kecil ini menggunakan versi GA-B dari paltform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang turut digunakan untuk model Toyota Aqua, Aygo X serta Yaris/Yaris Cross untuk pasaran Eropah. Kereta ini dilengkapi suspensi MacPherson strut di depan dan jenis torsion beam di belakang.

Bangkok 2024: Lexus LBX — SUV 1.5L hibrid kompak

Lexus LBX mempunyai ukuran 4,190 mm panjang, 1,825 mm lebar dan 1,550 mm tinggi dengan jarak roda 2,580 mm. Ia bahkan lebih kecil berbanding Lexus UX, model paling kompak jenama itu sebelum ini yang hadir dengan 305 mm lebih panjang dan 15 mm lebih lebar dengan jarak roda 60 mm lebih panjang. Kapasiti but ialah 402 liter dan boleh dilanjutkan sehingga 994 liter dengan merebahkan kerusi belakang.

Lexus LBX menggunakan janaan hibrid dengan menggabungkan enjin 1.5 liter NA tiga-silinder petrol (91 PS/120 Nm) dengan sebuah motor elektrik 94 PS/185 Nm dan juga bateri nickel-metal hydride (NiMH). Output keseluruhan sistem ialah 131 PS, dengan kuasa disalurkan melalui CVT ke roda depan. Pecutan 0-100 km/j mengambil masa 9.6 saat dan laju maksimum 170 km/j. Ada butang EV Mode tersedia.

Bangkok 2024: Lexus LBX — SUV 1.5L hibrid kompak

Untuk Luxury, ia dilengkapi ciri standard seperti cermin depan akustik, lampu utama LED dengan Auto High Beam dan DRL, rim 17-inci, pintu belakang kuasa elektrik dan pengilap automatik. Ia juga datang dengan balutan kulit buatan, ACC, skrin sentuh 9.8-inci, Apple CarPlay tanpa wayar, pengecas tanpa wayar, enam pembesar suara, panel meter digital 7.0-inci, lampu ambient, kawalan pendingin dua-zon, kerusi pemandu larasan lapan-arah dengan memori, pemegang pintu elektronik dan peninjau tekanan tayar.

Premium pula menerima tambahan tingkap depan akustik, lampu tinggi adaptif (AHS), lampu kabus, lampu selekoh dan rim aloi 18-inci. Di dalam, ia menerima kerusi balutan kulit, paparan multi-info 12.3-inci, paddle shifter dan kawalan sentuhan di stereng.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required