Proton sahkan EV pertamanya bukan rebadge dari model Geely – serba baharu; diperkenal awal 2025

Proton sahkan EV pertamanya bukan rebadge dari model Geely – serba baharu; diperkenal awal 2025

Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah, mengesahkan model kenderaan elektrik (EV) keluaran Proton kini sedang dalam peringkat ujian setelah proses rekaan dan prototaip selesai. Katanya, EV yang bakal diperkenalkan seawal tahun 2025 merupakan model serba baharu, dan bukannya model rebadgedari Geely mahupun Proton sendiri.

“Model EV berkenaan merupakan model serba baharu, yang bukan model rebadge dari Proton atau pun Geely. Peringkat R&D melibatkan rekaan dan prototaip telah pun selesai, dan kini ia sedang diuji. Sedang menantikan masa untuk memulakan produksi, yang akan kami umumkan kelak.

“Kami sasarkan untuk memperkenalkannya pada awal tahun hadapan sebagai menyahut saranan kerajaan Malaysia. Kalau boleh…kami memang mahu mengeluarkannya lebih awal dari jangkaan yang disasarkan,” katanya sewaktu ditemui selepas selesai majlis tayangan perdana filem pendek Proton berjudul “Syurgaku” sempena Aidilfitri, malam ini.

Jelas beliau, untuk model EV ini, ia akan ada versi Proton dan juga versi Geely, bermakna akan ada unit pemanduan sebelah-kiri dan -kanan iaitu untuk kedua-dua pasaran. Walau bagaimana pun, untuk model pasaran Malaysia, Proton turut memberikan input mengikut kesesuaian penggunaannya di negara ini.

Proton sahkan EV pertamanya bukan rebadge dari model Geely – serba baharu; diperkenal awal 2025

Mengenai produksinya, Roslan berkata, untuk peringkat permulaan, ia akan dipasang di China memandangkan di sana sudah ada fasiliti yang diperlukan. “Jika nak terus buat di Malaysia, kita perlukan fasiliti baharu. Kerajaan Malaysia nak cepat (untuk Proton keluaran EV), jadi kita perlu buatkan sesuatu, dan dengan insiatif yang kerajaan bagi iaitu model EV CBU masih mendapat pengecualian cukai, jadi kita laksanakannya (pemasangan EV di China). Tapi dalam masa yang sama, kita merancang untuk CKD,” tambahnya lagi.

Memandangkan beberapa syarikat pengeluar EV dari China yang masuk ke negara ini saling menawarkan harga yang mampu milik, Roslan berkata, pihaknya sedang membuat penilaian mengenai harga yang bakal ditetapkan untuk EV keluaran Proton. “Ia kena seimbang antara julat bateri (battery range) dan harga. Kena membuat penilaian mengenai banyak perkara, tetapi kami akan memberikan harga yang terbaik. EV keluaran kami memfokuskan harga yang mampu milik di samping fungsi, dan praktikalitinya,” katanya lagi.

Pada Februari 2023, Roslan dilaporkan berkata, langkah untuk memperkenalkan model EV pertamanya dipercepatkan ke tahun 2025, berbanding jangkaan sebelumnya iaitu pada 2027, adalah selaras dengan komitmen kerajaan yang memberi sokongan kukuh kepada perkembangan EV di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required