PADU: Maklumat asas akan dimasukkan ke dalam sistem bagi yang belum daftar – 10.85 juta diterima

PADU: Maklumat asas akan dimasukkan ke dalam sistem bagi yang belum daftar – 10.85 juta diterima

Menurut laporan oleh Bernama, Harian Metro dan FMT, maklumat asas untuk mereka yang masih belum mendaftar dalam Pangkalan Data Utama (PADU) masih akan dimasukkan secara automatik ke dalam sistem tersebut.

“Kepada yang tidak mendaftar dalam sistem PADU, maklumat asal demografi mereka sudah pun ada. Misalnya data pendaftaran negara. Setiap warganegara, mereka ada mendaftar untuk dapatkan kad pengenalan. Maklumat jantina sama ada lelaki atau perempuan. Cuma maklumat tempat kediaman mungkin berbeza. Data asas itu sudah ada, cuma kita perlukan data dinamik, kata Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin.

Beliau turut menambah bahawa data dalam sistem PADU ini akan membantu jabatan statistik untuk menjalankan analisis dan bancian serta memudahkan pengagihan bantuan kerajaan (termasuk subsidi) dan pengenalan polisi.

Tempoh pendaftaran PADU sudah pun berakhir semalam (31 Mac 2024), dengan 10.85 juta warganegara Malaysia mengambil bahagian. Menurut Uzir, ini bersamaan hampir 50% daripada jumlah keseluruhan 21.96 juta rakyat yang berusia 18 tahun ke atas.

Minggu lepas PADU dilaporkan akan dibuka semula kepada orang awam selepas 31 Mac tetapi tarikh sebenarnya masih belum diberitahu. Menteri kewangan, Rafizi Ramli sebelum ini pernah berkata bahawa tarikh tutup pendaftaran tidak akan dilanjutkan lagi kerana ia akan melambatkan pelaksaan struktur subsidi dan bantuan kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required