Struktur cukai jalan EV baru akan diumum bulan ini – lebih murah berbanding kereta enjin biasa

Struktur cukai jalan EV baru akan diumum bulan ini – lebih murah berbanding kereta enjin biasa

Kementerian pengangkutan kini dalam peringkat akhir meneliti struktur cukai jalan baru untuk kenderaan elektrik (EV), dengan pengumuman berkenaan perkara itu dijangka dibuat sebelum akhir bulan April 2024.

Seperti yang dilaporkan oleh Bernama, menteri pengangkutan, Anthony Loke memberitahu, keputusan untuk meneliti struktur cukai jalan ini adalah untuk menjadi menjadikan cukai jalan EV lebih murah berbanding kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE), seterusnya mendorong lebih ramai orang menggunakan kereta EV.

“Cabaran yang dihadapi semasa proses ini adalah perbandingan kapasiti enjin kenderaan ICE dengan EV. Buat masa sekarang, cukai jalan EV adalah percuma tetapi mereka yang membeli EV risau cukai jalan EV akan jadi lebih tinggi daripada ICE,” kata Loke.

“Komitmen kerajaan adalah untuk mengurangkan cukai jalan EV, jadi mereka yang mahu membeli EV akan menikmati bayaran cukai jalan yang sepatutnya. Kami harap pengumuman berkenaan cukai jalan EV ini dapat dibuat sebelum hujung bulan April,” tambah beliau.

Pada tahun 2022 kerajaan telah mengumumkan pengecualian cukai jalan untuk EV (serta kenderaan hydrogen fuel cell) dan ia masih lagi aktif sehingga 31 Disember 2025. Di bawah struktur cukai jalan EV yang ada sekarang, bayarannya dikira melalui sistem yang berasaskan jumlah kilowatt.

Secara ringkasnya, jika EV anda lebih tinggi kuasanya, maka lebih banyak lah bayaran cukai jalan anda. Ini adalah berbeza berbanding kenderaan ICE kerana jumlahnya dikira berasaskan kapasiti enjin. Untuk EV, jumlah akhir cukai jalan mengambil kira kuasa keseluruhan motor elektriknya, dan terdapat kumpulan kuasa berbeza untuk menentukan kadar asas dan progresif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required