Bangkok 2024: Honri Boma EV dilancarkan – jarak gerak hingga 200 km, Alphard mini dari RM65k di Thai

Bangkok 2024: Honri Boma EV dilancarkan – jarak gerak hingga 200 km, Alphard mini dari RM65k di Thai

Jika anda mahukan kenderaan yang macam Toyota Alphard tetapi ingin yang lebih kecil, mungkin MPV ini boleh menarik perhatian anda. Honri Boma EV, kenderaan elektrik (EV) mini yang sedang dipamerkan di Bangkok International Motor Show dan akan dijual di Thailand oleh Hai Thua New Energy Vehicle dengan harga sekitar 500,000 baht (lebih kurang RM65k).

Honri, atau Hongri Automobile Group, memasarkan Boma EV di bawah jenama Weiao (Viauto) di China, di mana ia dijual pada harga antara 39,900 hingga 51,900 yuan (sekitar RM26k hingga RM34k). Dengan kapasiti empat penumpang, Boma EV berukuran 3,517 mm panjang, 1,495 mm lebar, 1,660 mm tinggi dan jarak rodanya sepanjang 2,495 mm , serta ground clearance pula 130 mm.

Boma EV dilengkapi dengan motor elektrik pemasangan hadapan pada kadar 41 PS (40 hp atau 30 kW) dan tork 84 Nm, cukup membolehkannya mencapai kelajuan maksimum hingga 100 km/j. Ia juga diberikan dua pek bateri nickel manganese cobalt (NMC), dengan pilihan pertama kapasiti tenaga cecah 11.9 kWH.

Manakala pilihan kedua pula, kapasiti tenaga 18.5 kWh yang mampu memberikan jarak gerak hingga 200 km. Maklumat pengecasan tidak didedahkan secara terperinci, namun dilaporkan bahawa model standard mengambil masa sekitar tujuh jam untuk pengecasan penuh, sementara bagi model lebih tinggi pula memerlukan 10 jam untuk cas penuh. Tiada pengecas pantas DC dinyatakan.

Thailand bakal menerima Boma EV dengan versi jarak gerak 200 km, yang didatangkan dengan waranti kenderaan tiga-tahun/100,000 km dan waranti bateri lapan-tahun/120,000 km. Pada masa hadapan, varian baharu dengan jarak gerak 300 km juga akan dimasukkan di pasaran sana.

Jika anda tidak begitu berminat dengan gril yang diinspirasikan dari Alphamd, Boma EV turut diberikan dengan bahagian hadapan tertutup yang lebih besar dengan disambung ke port pengecasan dan lampu hadapan halogen yang disertai kemasan krom yang menyerlah. Di dalamnya, rekaannya sekadar ringkas dengan kluster instrumen digital 5-inci yang disertai unit utama skrin sesentuh 10.25-inci.

Versi Pro bagi Boma EV yang dijual di China menerima dua unit skrin yang terdiri daripada panel instrumen 7-inci dan skrin sesentuh sentral 9-inci, bersama dengan kawalan bagi sistem pendingin hawa, dan model asas turut menerima tiga-larasan asas. Untuk keselamatan, versi di Thailand menerima ABS, EBD dan brek kecemasan sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required