Michelin Malaysia perkenal tiga tayar motosikal baharu; Michelin Power 6, Power GP 2, Anakee Road

Michelin Malaysia perkenal tiga tayar motosikal baharu; Michelin Power 6, Power GP 2, Anakee Road

Michelin Malaysia hari ini melancarkan tiga siri tayar baharu untuk kegunaan motosikal pada pasaran tempatan, iaitu Michelin Power 6, Michelin Power GP 2, dan Michelin Anakee Road. Ketiga-tiga siri tayar ini direka khas untuk kegunaan tertentu dan untuk spesifikasi motosikal tertentu, namun yang pasti kesemuanya memfokuskan aspek prestasi sebagai antara kerekter utama.

Bagi Michelin Power 6, ia adalah tayar prestasi yang direka untuk kegunaan harian di atas jalan raya “dengan keterujaan tunggangan ibarat di atas litar lumba”, dakwa Michelin dan menambah tayar ini memberikan “cengkaman optimum dalam keadaan basah dan kering, pengendalian serba sporty, serta kelincahan yang diilhamkan oleh kepakaran Michelin dalam sukan permotoran”

Michelin menyatakan bahawa Power 6 ini sesuai digunakan untuk motosikal 300cc ke atas, disediakan dalam pelbagai saiz, tetapi hanya untuk rim 17. Ia dijual pada harga bermula RM1,020 hingga RM2,000 setiap set.

Beralih ke Michelin GP2, jenama itu menyatakan bahawa tayar ini pada asalnya dicipta untuk kegunaan litar lumba, namun kini ia diperakui untuk digunakan di jalan raya. Tayar ini sesuai digunakan untuk motosikal super sport, termasuk jentera 600cc ke atas dan ia “menawarkan daya cengkaman yang cemerlang di atas permukaan basah dan juga kering, satu anjakan yang besar dalam aspek pengendalian bagi kondisi jalan raya Malaysia,” dakwa Michelin.

Michelin GP2 ini juga hanya tersedia untuk rim 17-inci dalam pelbagai saiz, dijual pada harga bermula RM1,300 hingga RM1,700 setiap set.

Manakala yang terakhir iaitu Michelin Anakee Road merupakan tayar yang direka untuk motosikal denai (trail motorcycle) dengan corak bunga berunsur kembara, di mana 90% kemampuannya adalah bagi kegunaan jalan raya dan 10% untuk permukaan off-road.

Tayar Michelin Anakee Road ini ditawarkan untuk rim 17, 18 dan 19-inci dalam pelbagai saiz, dijual pada harga bermula RM1,300 hingga RM1,700 setiap set.

“Kami berasa teruja untuk mendemonstrasikan dedikasi Michelin untuk mengadaptasi mengikut keperluan pengguna yang kian berubah, melalui perluasan barisan produk motosikal kami yang serba inovatif. Menerusi semangat inovasi yang menunjangi pendekatan strategik Michelin, kami bertekad untuk memajukan produk-produk tayar motosikal kami bagi mengekalkan kedudukan Michelin sebagai penanda aras dalam industri ini buat para penunggang dan juga pihak OEM, serta berbesar hati untuk menunaikan keperluan pengguna motosikal di seluruh Malaysia yang gemar menunggang di atas jalan raya ataupun di litar lumba,” kata Pengarah Urusan Michelin Malaysia, Singapura, dan Brunei, Prichapakorn Dangrojana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required