Mercedes-AMG GT63S E Performance C192 diperkenal – PHEV prestasi dengan dua pintu, kuasa 816 PS

Mercedes-AMG GT63S E Performance C192 diperkenal – PHEV prestasi dengan dua pintu, kuasa 816 PS

Semasa perlumbaan F1 di China minggu lepas, Mercedes-AMG telah memperkenalkan versi paling tinggi bagi kereta sports GT generasi kedua mereka, iaitu Mercedes-AMG GT63S E Performance C192. Nama ini mungkin familiar, tapi sebenarnya model sebelum ini mempunyai empat pintu, sementara model yang dipertonton ini adalah versi dua pintu.

Sama seperti GT63 biasa, enjin yang digunakan untuk menggerakkan model prestasi ini adalah unit V8 4.0 liter twin turbo, tetapi ditala untuk menghasilkan 612 PS dari 5,750 hingga 6,500 rpm dan tork 850 Nm antara 2,500 ke 4,500 rpm. Jika dibandingkan dengan GT63, ia adalah 97 PS dan 50 Nm lebih tinggi, tetapi dengan GT63S E Performance empat pintu, ia kurang 27 PS dan 50 Nm.

Enjin yang sudah cukup berkuasa ini kemudiannya dibantu lagi oleh motor elektrik 204 PS/320 Nm yang terletak di belakang serta starter generator 14 PS di hadapan, menjadikan kuasa keseluruhan 816 PS. Dengan badan yang cuma mempunyai dua pintu, ia boleh membuat pecutan 0-100 km/j dalam masa 2.8 saat, iaitu sedikit lebih cepat berbanding versi empat pintu. Laju maksimum juga meningkat menjadi 320 km/j.

Mercedes-AMG GT63S E Performance C192 diperkenal – PHEV prestasi dengan dua pintu, kuasa 816 PS

Sistem hibrid pada GT63S E Performance ini menggunakan bateri lithium ion 6.1 kWh yang mempunyai sistem inspirasi daripada F1. Disebabkan kapasiti rendah serta fokus yang lebih kepada penyampaian kuasa pantas, kereta ini hanya boleh bergerak menggunakan kuasa elektrik bagi jarak 13 km sahaja. Penggunaan bahan api pula dikatakan boleh mencatat serendah 8.2 l/100 km.

Enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik multi-clutch sembilan kelajuan Speedshift MCT 9G AMG, kotak gear dua kelajuan untuk motor elektrik, sistem pacuan semua roda 4Matic+ serta limited-slip differential mekanikal di belakang. Sistem penjanaan semula kuasa brek pula mempunyai empat tahap dan boleh memberikan sehingga 100 kW kepada bateri.

Turut diberikan adalah AMG Active Ride Control, yang menggunakan penyerap hidraulik berbanding anti-roll bar, seperti McLaren. Ciri standard lain adalah termasuk rear-wheel steering, brek karbon seramik dan sirip udara boleh kembung di hadapan – aktif pada kelajuan atas 80 km/j. Spoiler aktif di belakang dilaras semula untuk dipadankan dengan prestasinya.

Penampilan model ini sama sahaja dengan GT63 biasa, dan antara cara untuk mengetahui ia adalah versi PHEV adalah dengan melihat kepada tempat mengecas Type 2 yang terdapat di bampar serta lencana E Performance. Ia hanya boleh dicas menggunakan sumber AC sehingga 3.7 kW manakala rim pula datang dalam saiz 20 inci.

Bahagian dalam juga masih familiar dengan terdapat corong pendingin hawa bentuk turbin, skrin sesentuh infotainmen menegak 11.9 inci serta tempat duduk sports AMG Performance (pilihan tambahan). Sistem MBUX pada kenderaan ini telah dilaraskan kembali untuk mengeluarkan paparan serta fungsi yang bersesuaian dengan ciri hibridnya, termasuk gambaran aliran kuasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required