Laluan Batang Kali-Genting dijangka dibuka 1 Julai 2024 – kemajuan baikpulih 86.2% setakat ini – KKR

Laluan Batang Kali-Genting dijangka dibuka 1 Julai 2024 – kemajuan baikpulih 86.2% setakat ini – KKR

Timbalan Menteri Kerja Raya (KKR), Datuk Seri AHmad Maslan mengesahkan projek baikpulih cerun Laluan B66, Jalan Batang Kali–Genting yang telah runtuh pada awal pagi 16 Disember 2022, setakat ini telah mencapai kemajuan 86.2%.

Berdasarkan kemajuan projek berkenaan, laluan tersebut dijangka akan dibuka semula pada 1 Julai ini, katanya selepas turun pandang meninjau lokasi terbabit semalam.

“Terdapat sedikit kelewatan disebabkan pihak kontraktor mengalami isu pembekalan bahan binaan wall system yang tidak tiba di tapak mengikut jadual. Namun begitu, kontraktor telah memberi komitmen untuk menyiapkan kerja dengan penambahan pekerja dan jentera di tapak sebagai langkah penyelesaian.

“Jangkaan tarikh siap realistik adalah pada akhir Jun 2024 bersekali dengan pembukaan semula laluan B66 Jalan Batang Kali – Genting kepada semua pengguna jalan raya. Laluan tersebut buat masa kini hanya dibuka kepada pengguna jalan raya yang berkerja di Kawasan Genting, Pahang dengan pengesahan surat majikan masing– masing,” katanya.

Menurut KKR, projek pembaikan cerun ini menggunakan kaedah Terralink Wall System secara Reka dan Bina dengan nilai projek sebanyak RM19 juta. Kontraktor telah memulakan kerja–kerja ditapak sejak 29 Mei 2023.

Selepas insiden tanah runtuh di Batang Kali pada Disember 2022, satu Jawatankuasa Kumpulan Kerja Tanah Runtuh (JKKTR) telah ditubuhkan untuk menjalankan penyiasatan dan menyediakan laporan forensik bagi kejadian tersebut.

Penghasilan Laporan Forensik Tanah Runtuh ini adalah hasil daripada gabungan/kerjasama daripada 14 Agensi (Kerajaan, NGO dan Universiti) di bawah JKKTR di mana JKR melalui Cawangan Kejuruteraan Cerun telah ditugaskan sebagai Pengerusi jawatankuasa tersebut. Laporan Akhir telah dikemukakan kepada NADMA pada 12 November 2023 di mana akses capaian dibuka kepada umum di portal NADMA bermula pada 18 November 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required