EPMB mula pasang kenderaan di kilang Melaka pada Q3, sasar keluarkan 6,000 unit menjelang hujung tahun

EPMB mula pasang kenderaan di kilang Melaka pada Q3, sasar keluarkan 6,000 unit menjelang hujung tahun

EP Manufacturing (EPMB) mensasarkan untuk mula memasang kenderaan dari kilangnya di Taman Perindustrian Hicom Pegoh di Melaka pada suku ketiga tahun ini. Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ahmad Razlan Mohamed, syarikat itu meletakkan sasaran pengeluaran sebanyak 6,000 unit menjelang hujung tahun, lapor Malaysian Reserve.

Pengeluaran tersebut yang akan dilakukan oleh anak syarikatnya, Peps-JV Melaka (PJVM) akan dimulakan dengan pemasangan daripada dua jenama kenderaan China. Yang pertama ialah oleh Beijing Automotive Group (BAIC), yang mana kedua-dua syarikat telah menandatangani perjanjian pemasangan selama 10 tahun, April lalu. Model terawal yang bakal dikeluarkan ialah SUV BJ40 Plus dan X55II, dengan model CKD dijangka diperkenalkan pada tahun 2025.

EPMB akan bertindak selaku pemasang kenderaan, sementara BAIC akan menyediakan sokongan teknikal, latihan, panduan, nasihat yang berkaitan proses pemasangan dan pengeluaran. Pengeluar China itu akan bertanggungjawab terhadap jualan dan pemasaran kenderaan di rantau ini.

EPMB mula pasang kenderaan di kilang Melaka pada Q3, sasar keluarkan 6,000 unit menjelang hujung tahun

Syarikat itu juga akan memasang kenderaan untuk Great Wall Motor (GWM), dengan EPMB yang melalui PJVM telah dilantik sebelum ini sebagai pemasang kenderaan kontrak untuk jenama itu di Malaysia bagi tempoh lapan tahun. EPMB akan memasang Haval H6 Hybrid dan Haval Jolion di Malaysia untuk GWM.

Pada Oktober tahun lalu, EPMB umumkan yang lebih RM100 juta akan dilaburkan untuk pembinaan kilang di Melaka. Kemudahan itu dijangka akan mewujudkan sekitar 1,000 pekerjanaan baru dan mampu mengeluarkan 30,000 unit kenderaan setahun dalam fasa pertama operasinya. Menjelang 2028, syarikat ini sasarkan mampu mengeluarkan sebanyak 20,000 unit kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • pakcik baik hati on May 11, 2024 at 8:00 pm

    pakcik melayu pasar malam,saya sudah beli jagung 10 buah harga rm5,saya derma duit rm500 untuk pakcik melayu proton waja WKM 5463 terima kasih 11 may 2024 tahun

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required