Bendix anjur program pemanduan defensif bersama Kegani Racing sempena sambutan ulangtahun ke-100

Bendix anjur program pemanduan defensif bersama Kegani Racing sempena sambutan ulangtahun ke-100

FMP Automotive Malaysia iaitu syarikat yang menguruskan jenama komponen brek terkemuka, Bendix telah menganjurkan program pemanduan defensif pada 16 Mei lalu sempena ulang tahun ke-100 jenama tersebut. Program berkenaan dijalankan bersama Kegani Racing Academy, iaitu akademi yang telah melahirkan ramai pelumba tempatan yang dipimpin oleh duta Bendix Malaysia, Kenny Lee.

Program yang diadakan di perkarangan tempat letak kereta Stadium Shah Alam ini dibuka untuk disertai oleh pelanggan-pelanggan dan juga pengedar Bendix di Malaysia, malah beberapa media tempatan turut dijemput untuk menyertai program tersebut.

Dalam program ini, peserta bukan sahaja didedahkan dengan teknik pemanduan betul dan selamat, serta teknik-teknik bagi mengelakkan berlakunya kemalangan dalam satu kelas teori, malah diteruskan dengan kelas amali di mana tenaga pengajar yang terdiri jurulatih pemanduan dan pelumba profesional dari Keegani Racing Academy memberikan tunjuk ajar terus terhadap peserta yang masing-masing memandu kereta sendiri.

Antara aktiviti yang dibuat termasuk latihan slalom bagi memperbaiki teknik memutar stereng dan menekan pedal pendikit, latihan mengubah haluan sewaktu kecemasan, serta latihan membrek dengan teknik yang betul sama ada menggunakan sistem brek ABS atau tanpa ABS.

Dalam sesi yang sama, penganjur turut menyediakan dua buah Suzuki Swift yang dipadankan dengan dua jenis pad brek Bendix iaitu Bendix General CT dan Bendix Metal King, bagi membolehkan peserta merasai prestasi berbeza yang ditampilkan pada pad brek tersebut.

Bendix General CT merupakan pad brek yang dihasilkan menggunakan material organik bukan asbestos dan lebih sesuai untuk kegunaan setiap hari, manakala Metal King pula adalah pad brek bagi kegunaan tugas lebih berat, dihasilkan menggunakan material separa-metalik.

“Sebagai jenama dengan kualiti premium dalam industri teknologi brek global, perniagaan kami secara asasnya dipusatkan pada menyediakan pelanggan kami dengan jaminan keselamatan tertinggi. Keghairahan dan tujuan untuk terus berinovasi inilah yang telah mengangkat Bendix hari ini pada kedudukan peneraju produk brek dalam segmen sederhana dan premium,” kata pengurus jualan dan pemasaran FMP Automotive Malaysia, Seow Kok Loi.

“Sama seperti Bendix hadir dalam arena sukan permotoran global dan tempatan untuk menguji produk kami, peluang untuk memperkenalkan program pemanduan defensif adalah satu lagi lanjutan semangat untuk berinovasi ini. Program ini mengetengahkan elemen terpenting dalam keselamatan pemanduan iaitu individu di belakang roda stereng! Gabungan pemandu yang dilengkapi dengan pengetahuan dan kemahiran yang betul bersama perlindungan yang ditawarkan produk kami, secara eksponen meningkatkan tahap keselamatan untuk kenderaan dan penumpangnya,” kata Seow lagi.

Beliau juga menambah bahawa dalam program ini Bendix turut dapat mendidik peserta berkenaan banyak salah faham tentang pemilihan pad brek dalam pasaran. Menurutnya cara memilih pad brek yang betul bukan untuk memilih pad brek paling mahal dalam pasaran, tetapi pengguna perlu memilih berdasarkan jenis dan tugas kenderaan yang digunakan, keadaan jalan raya, berat kenderaan dan juga rasa pada pedal brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required