Gentari sediakan 25 unit motosikal elektrik kepada Lazada, mempromosi mobiliti hijau komersial

Gentari sediakan 25 unit motosikal elektrik kepada Lazada, mempromosi mobiliti hijau komersial

Gentari melalui anak syarikatnya Gentari Mobility Green Mobility telah menjalinkan kerjasama dengan Lazada untuk merintis penggunaan kenderaan elektrifikasi bagi operasi penghantaran platform e-dagang tersebut, melibatkan 25 motosikal elektrik untuk digunakan bagi penghantaran jarak akhir.

Ini merupakan usaha Gentari untuk terus mempromosi penggunaan pengangkutan mesra alam melalui penyelesaian pajakan jangka panjang dan mudah yang diwujudkan khusus untuk pengendali barisan kenderaan komersial di bawah tawaran Vehicle-as-a-Service (VaaS).

Gentari telah terlibat di dalam perniagaan VaaS ini sejak 2022, dan telah menyerahkan lebih daripada 3,400 kenderaan kepada perniagaan di seluruh Malaysia, India dan Indonesia yang ingin menyah-karbon operasi barisan pengangkutan mereka dan mengantikannya dengan kenderaan elektrik sepenuhnya. Syarikat ini juga mendakwa kini telah menjadi pengendali terbesar bagi pengecasan pantas di Malaysia, dengan 120 pengecas pantas DC tersedia di lebih daripada 400 stesen pengecas EV ketika ini.

Gentari sediakan 25 unit motosikal elektrik kepada Lazada, mempromosi mobiliti hijau komersial

Sementara itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz yang hadir untuk merasmikan kerjasama itu berkata: “Kami sangat berbesar hati untuk melihat adanya syarikat yang menyumbang secara aktif untuk mencapai sasaran di bawah Cetak Biru Mobiliti Rendah Karbon dan juga Pelan Induk Industri 2030.”

Kerjasama Gentari-Lazada ini turut menjadi bukti usaha yang boleh berlaku dalam industri untuk membantu mempromosi mobiliti elektrik dan hijau dan membantu peralihan negara ke arah pengangkutan mapan. Model pajakan barisan kenderaan seperti ini, yang selari dengan Skim Promosi Penggunaan Motosikal Elektrik (MARiiCas) oleh MITI merakyatkan lagi EV dan mempromosi keterangkuman dan kemapanan pemilikan kenderaan elektrik yang memberi manfaat kepada lebih ramai pengguna.

Gentari sediakan 25 unit motosikal elektrik kepada Lazada, mempromosi mobiliti hijau komersial

Pendaftaran MARiiCAS bermula Disember tahun lalu dan menawarkan rebat RM2,400 bagi pembelian motosokal elektirk untuk warga Malaysia dengan pendapatan tahunan di bawah RM120,000. Seramai 3,000 pemohon telah diluluskan setakat ini.

Gentari juga menyifatkan usaha untuk mempromosi elektrifikasi barisan kenderaan komersial ini adalah selari dengan sasaran kerajaan yang ingin mencapai emisi sifar karbon menjelang 2050. Ini termasuklah perkara yang digariskan di bawah Rancangan Peralihan Tenaga Kebangsaan yang mensasarkan 80% pengguna motosikal adalah dari jenis elektrifikasi menjelang 2050.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required