Kerajaan sudah tetapkan tarikh pelaksanaan pelarasan subsidi diesel, umum pada masa dirasakan tepat

Kerajaan sudah tetapkan tarikh pelaksanaan pelarasan subsidi diesel, umum pada masa dirasakan tepat

Kerajaan telah menetapkan tarikh bagi pelaksanaan pelarasan semula subsidi diesel, tetapi hanya akan mengumumkannya pada masa yang dirasakan tepat. Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli memaklumkan, ini bertujuan untuk mengurangkan sebaik mungkin spekulasi inflasi daripada berlaku.

“Ini adalah berkaitan masanya perlu tepat, serta untuk menyeimbangkan dan mengurangkan risiko ke atas inflasi. Kami telah menetapkannya,” ujar beliau, dengan menambah bahawa kerajaan akan memastikan tidak ada kesan yang tidak perlu ke atas inflasi, lapor Bernama.

Satu lagi sebab mengapa masih tidak mengumumkan tarikh berkenaan lebih awal adalah untuk mengelakkan pengumpulan stok diesel daripada berlaku. “Kadang-kadang jika diumumkan awal, pengguna secara tiba-tiba akan mengumpulkan stok lebih awal kerana tahu harganya akan naik dalam masa dua atau tiga bulan lagi,” jelasnya.

“Sekiranya kita melakukan subsidi bersasar diesel untuk tujuan menguruskan penyeludupan dan pengumpulan stoknya, pengumuman awal akan menyumpang kepada peningkatan penyeludupan bahan tersebut,” jelasnya lagi. Beliau menambah, adalah mustahil untuk menjalankan penguatkuasaan yang lebih ketat, mengambil kira hanya ada sekitar 2,500 pegawai penguatkuasa.

Penamatan subsidi menyeluruh untuk diesel bakal menyaksikan subsidi bersasar dijalankan melalui program bantuan Budi Madani. Diumumkan pada 27 Mei lalu, program berkenaan terbuka kepada pemilik persendirian kenderaan diesel serta petani kecil di Semenanjung Malaysia. Penerima yang layak bagi kedua-dua kategori akan menerima RM200 sebulan sebagai bantuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required