Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift 2024 dilancar di Malaysia – RM539,888, 2.0L turbo, 421 PS/500 Nm

Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift 2024 dilancar di Malaysia – RM539,888, 2.0L turbo, 421 PS/500 Nm

Selain dari sedan prestasi Mercedes-AMG C 63 S E Performance, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hari ini turut melancarkan dua buah SUV prestasi dan salah satunya adalah Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift 2024. Pelancaran ini dibuat di KL Base Sungai Besi, sebelum berlangsungnya acara Mercedes-Benz World yang dilangsungkan pada lokasi sama pada 5 dan 7 Julai ini.

Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift ini didedahkan buat pertama kali untuk peringkat global pada Oktober tahun lalu, menampilkan beberapa tingkat taraf rupa dan perincian. Di Malaysia, model ini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM539,888.

Pada bahagian luar, model facelift ini boleh dikenali dengan beberapa perubahan antaranya rekaan apron hadapan baharu dengan logo AMG pada bonet, perapi overfender kini dalam kemasan warna badan, rekaan lampu signatur baharu untuk lampu Multibeam LED hadapan dan lampu belakang.

Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift 2024 dilancar di Malaysia – RM539,888, 2.0L turbo, 421 PS/500 Nm

Model pasaran Malaysia ini diberikan pakej AMG Aerodynamics dan pakej AMG Night secara standard, yang memberikan perincian seperti splitter udara hadapan serta perapi-perapi luarsn dan penutup cermin sisi dalam kemasan hitam berkilat.

Selain itu itu turut diberikan set rim aloi ringan AMG pelbagai jejari berdiameter 21-inci dalam kemasan hitam matte secara standard. MBM turut menawarkan warna badan Manufaktur mountain grey Magno dan Patagonia red metallic dengan bayaran tambahan selain warna-warna standard yang disediakan.

Manakala untuk unit rangkaian kuasa, GLA45S facelift ini masih dijana oleh enjin petrol turbo M139 2.0 liter empat-silinder sebaris, menghasilkan kuasa 421 PS pada 6,750 rpm dan tork maksima 500 Nm bermula 5,000 hingga 5,250 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi klac berkembar automatik DCT lapan kelajuan AMG Speedshift, dan kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semua-roda 4Matic+.

Mercedes-AMG GLA45S 4Matic+ facelift 2024 dilancar di Malaysia – RM539,888, 2.0L turbo, 421 PS/500 Nm

Sistem penghantaran kuasa tersebut turut dibantu dengan AMG Torque Control. Gandingan semua ini membolehkan GLA45S 4Matic+ memecut dari 0-100 km/j dalam 4.3 saat, serta mencapai kelajuan maksimum 270 km/j.

Pada bahagian kabin, GLA45S 4Matic+ facelift pasaran Malaysia ini menerima tempat duduk AMG Performance secara standard bersama pakej tempat duduk pelbagai-kontur dan dibalut dengan kulit sintetik Artico dan gentian mikro Microcut. Pemandu pula diberikan roda stereng pelbagai-fungsi AMG Performance yang dibalut dengan kulit Nappa dan gentian mikro Microcut.

Selain itu, ia turut diberikan tali pinggang keledar Manufaktur berwarna merah, serta set karpet kaku AMG dan kemasan bendul pintu bernyala AMG.

Infotainmen untuk GLA45S 4Matic+ facelift turut dipertingkatkan dengan sistem MBUX terkini dengan dua skrin 10.25-inci yang menyokong Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, serta menawarkan MBUX Interior Assistant, sistem navigasi AR MBUX dan MBUX Navigation Premium.

Perincian lain yang turut diberikan termasuk pengecas tanpa wayar Qi, paparan head-up, pakeha Light and Sight, lampu suasana 64-warna, bumbung panaromik, sistem bunyi surround Burmester 710 watt dan 12-pembesar suara. Model kemasikini ini juga menerima port pengecas USB dan port tambahan USB-C menerusi pakej USB Plus.

Juga tidak ketinggalan Mercedes-AMG GLA 45 S ini diberikan AMG Track Pace dan AMG Real Performance Sound, yang membolehkan pemandu memilih bunyi enjin turbo di bahagian dalam kabin. Bagi peralatan keselamatan dan bantuan pemandu, SUV ini dilengkapi dengan Pakej Bantuan Pemanduan, dengan bantuan jarak aktif Distronic, bantuan titik buta aktif, bantuan kekal lorong aktif, bantuan brek aktif dan bantuan amaran keluar, serta beg udara untuk bahagian belakang.

Seperti C 63 SE Performance dan GLB 35, MBM menyatakan bahawa penghantaran pertama GLA 45 S facelift ini akan dibuat bermula pada bulan Ogos.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required