Subsidi RON95 perlu dimansuh berperingkat; mungkin mula RM2.45, bukan terus RM3.30 – penganalisis

Subsidi RON95 perlu dimansuh berperingkat; mungkin mula RM2.45, bukan terus RM3.30 – penganalisis

Bagi mengehadkan kejutan yang mungkin berlaku akibat kenaikan harga bahan api itu, rasionalisasi subsidi petrol RON95 dijangka dilaksana secara berperingkat dan terukur, kata Ketua Penganalisis TA Securities, Kaladher Govindan.

Beliau menambah kerajaan berkemungkinan akan mengambil masa untuk menilai impak pelarasan harga diesel dan kesediaan Sistem Pangkalan Data Utama (PADU) bagi menentukan kelayakan bantuan tunai sebelum melaksanakan rasionalisasi subsidi RON95, laporan Harian Metro.

Katanya lagi, pelaksanaan rasionalisasi RON95 adalah lebih rumit berbanding diesel ketika ini kerana ia akan memberi impak kepada sebahagian besar kenderaan berdaftar iaitu sekitar 36 juta serta menyumbang sebanyak RM66.7 bilion dalam jualan runcit bahan api automotif pada 2023.

Subsidi RON95 perlu dimansuh berperingkat; mungkin mula RM2.45, bukan terus RM3.30 – penganalisis

“Ia tidak boleh dilaksanakan tergesa-gesa sehingga sistem yang betul disediakan dan kerajaan berkemungkinan akan melaksanakannya paling awal pada suku keempat tahun ini sebelum disemak secara berperingkat sehingga 2025.

“Kami khuatir kenaikan harga RON95 akan memberi kesan ketara kepada inflasi. Ia membawa wajaran yang lebih tinggi daripada diesel, 5.5% daripada keseluruhan Indeks Harga Pengguna (IHP). Justeru, dijangkakan impak yang lebih luas daripada pemotongan subsidi RON95 terhadap inflasi. Sumbangan langsung kenaikan 10% dalam harga runcit RON95 kepada inflasi utama adalah dianggarkan sekitar 0.5% berbanding hanya 0.02% bagi pelaksanaan diesel,” katanya.

Tambahnya, jangkakan butiran lanjut tentang subsidi bahan api akan dibentangkan dalam Belanjawan 2025 akan datang, yang dijadualkan pada Oktober 2024. “Pada masa itu, kerajaan mungkin mempunyai beberapa bulan data inflasi (Jun hingga September 2024) untuk menilai kesan mekanisme diesel,” katanya menerusi laporan separuh tahun pasaran TA Securities.

Subsidi RON95 perlu dimansuh berperingkat; mungkin mula RM2.45, bukan terus RM3.30 – penganalisis

Beliau turut berkata, dari satu sudut, ketiadaan subsidi secara pukal berkemungkinan akan meningkatkan harga minyak RON95 sebanyak RM1.25 daripada RM2.05 seliter ketika ini kepada RM3.30 seliter.

Namun, dari sudut yang lain pula, beliau berkata, pelaksanaan rasionalisasi subsidi RON95 dapat memberikan penjimatan yang lebih besar kepada perbelanjaan kerajaan, sebahagian daripada penyatuan dan pembaharuan fiskal negara.

“Dengan menggunakan andaian 20 bilion liter penggunaan bahan api tahun ini, dianggarkan setiap 10 sen kenaikan harga bahan api akan memberikan penjimatan sekitar RM2 bilion dalam subsidi bahan api setahun,” katanya. Seperti yang dinyatakan dalam unjuran inflasi, TA Securities menetapkan harga pelarasan RON95 tahun ini sebanyak 40 sen, melonjakkannya kepada RM2.45 seliter.

Walau bagaimana pun, beliau menambah, penjimatan penuh subsidi bahan api sebanyak RM8 bilion hanya akan dilihat tahun depan, yang sudah tentu bergantung kepada kuantum dan masa pelarasan. Di mana lebih banyak dapat dijimatkan jika rasionalisasi subsidi bahan api RON95 berlaku tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required