Honda Civic Type R EK9 facelift diiklankan dijual pada harga RM499,000 di Malaysia; ada yang berani?

Honda Civic Type R EK9 facelift diiklankan dijual pada harga RM499,000 di Malaysia; ada yang berani?

Anda rasa Honda Civic Type R FL5 yang dijual pada harga RM399,900 sudah cukup mahal? Ini dia kami jumpa satu iklan Civic Type R yang dijual pada harga RM499,000! Malah ia bukannya Civic Type R terbaharu, tetapi merupakan Civic pertama yang menerima lencana Type R iaitu EK9.

Diasaskan dari Civic generasi keenam dalam badan hatchback, Civic Type R EK9 ini diperkenalkan buat pertama kali pada tahun 1997. Namun unit yang dijual menerusi laman web tempatan JTCars.net ini merupakan model ‘kuoki’ atau facelift (pertama kali muncul pada tahun 1999) keluaran tahun 2000.

Jadi ia menampilkan bampar hadapan dengan liang udara sisi, tingkap berkuasa, cermin sisi larasan elektrik, sistem penghawa dingin automatik, set pedal aluminium dan juga kemasan konsol tengah gentian karbon.

Honda Civic Type R EK9 facelift diiklankan dijual pada harga RM499,000 di Malaysia; ada yang berani?

Menerusi gambar dan spesifikasi yang dinyatakan, unit ini nampaknya masih lagi dalam keadaan hampir standard sepenuhnya, termasuk masih mengenakan rim aloi 15-inci asal, serta ruang dalaman yang masih menggunakan kelengkapan asli dari kilang seperti tempat duduk Recaro berwarna merah, tombol gear titanium, roda stereng keluaran Momo serta set karpet kaki dan karpet utama berwarna merah.

Bahagian enjin juga kelihatan hampir tidak diusik dengan bacaan odometer kini mencecah 188,000 km. Antara pengubahsuaian kecil yang dibuat termasuk penambahan ‘tower brace’, sistem pengambilan udara asal telah ditukar menggunankan penapis jenis open-pod, penambahan tangki ‘oil catch’ aluminium dan juga unit radiator juga dari material aluminium.

Dalam keadaan asal enjin B16B 1.6 liter empat-silinder DOHC VTEC dalam perut Civic ini mampu menghasilkan kuasa 185 hp pada takat 8,500 rpm dan tork maksima 160 Nm, diiktiraf sebagai enjin produksi 1.6 liter NA paling berkuasa di dunia pada eranya.

Ia digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan dilengkapi terus dengan unit LSD dari kilang, bagi memastikan cengkaman maksima dapat diberikan pada kedua-dua roda hadapan walaupun ia sedang mengambil selekoh.

Apa pun harga tersebut masih merupakan harga yang diberikan oleh penjual, dan bukan harga akhir ketika ia benar-benar dibeli pemilik baharu kelak. Jadi ia masih tidak boleh dianggap sebagai nilai semasa untuk Type R EK9 ini. Lagipun kereta ini datang dengan nombor plat pendaftaran istimewa ‘CEK 9’ yang bukan sahaja menampilkan satu digit, malah abjad yang boleh ditafsir sebagai ‘Civic EK’ sangat ngam dengan unit ini.

Walaupun harga-harga jentera JDM era 90’an kini sedang meningkat naik, adakah anda rasa ini adalah harga patut untuk Civic berkenaan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required