Program khas peralihan lesen B2/B1 kepada B dibuka mulai 1 Okt; ada syarat tertentu, caj RM160 – Loke

Program khas peralihan lesen B2/B1 kepada B dibuka mulai 1 Okt; ada syarat tertentu, caj RM160 – Loke

Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengesahkan program khas peralihan akan diperkenalkan kepada pemegang Lesen Memandu Malaysia (LMM) kelas B1 dan B2 untuk beralih dan mendapatkan LMM kelas B bermula 1 Oktober ini.

“Seperti yang telah saya maklumkan sebelum ini, Kementerian Pengangkutan (MoT) telah meneliti cadangan yang telah diutarakan oleh Timbalan Perdana Menteri supaya satu kaedah di mana pemegang LMM Motosikal Kelas B1 atau B2 pada masa ini boleh mendapatkan LMM Motosikal Kelas B. Penelitian ke atas cadangan tersebut telah pun dimuktamadkan dan pelaksanaan program khas tersebut mempunyai beberapa syarat tertentu bagi menduduki program peralihan ini,” kata Loke dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Syarat terbabit ialah individu yang telah memegang LMM kelas B1 atau B2 secara aktif untuk tempoh berterusan minima 10 tahun. Menurut Loke, syarat ini bagi memastikan tahap kompetensi dan pengalaman pemanduan kenderaan motosikal bagi mana-mana individu sebelum beralih kepada motosikal berkuasa besar. Selain itu, pemohon hendaklah bebas daripada sebarang senarai hitam, tunggakan saman, sekatan urus niaga, rekod sabitan kesalahan berat atau sebarang perkara belum selesai di bawah Akta 333.

Program khas peralihan lesen B2/B1 kepada B dibuka mulai 1 Okt; ada syarat tertentu, caj RM160 – Loke

Syarat seterusnya ialah perlukan pengesahan sihat tubuh badan/fizikal/minda secara deklarasi kendiri oleh individu, menghadiri dan lulus program peralihan dan penyesuaian untuk kenderaan motosikal berkuasa 500cc ke atas di Institut Memandu (IM) melibatkan program amali penunggangan, informasi pemanduan selamat dan informasi pemanduan/pengoperasian motosikal berkuasa besar untuk tempoh dua jam.

Loke berkata lagi, pengesahan tahap keupayaan mengendalikan motosikal berkuasa besar dikeluarkan oleh Qualified Training Officer (QTO) di IM. “Pengesahan ini amat penting bagi memastikan tahap kompetensi dan keupayaan seseorang mengendalikan motosikal berkuasa besar demi meningkatkan tahap keselamatan pemanduan individu tersebut.

“Bagi tujuan menjalani program khas peralihan ini, caj perkhidmatan sejumlah RM160 akan dikenakan kepada mana-mana calon bagi menampung kos operasi yang terlibat di IM,” jelas Loke.

Program khas peralihan lesen B2/B1 kepada B dibuka mulai 1 Okt; ada syarat tertentu, caj RM160 – Loke

Tambahnya, pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang dalam fasa akhir persiapan bagi memperkenalkan program peralihan berkenaan, termasuk melaksanakan semua perubahan sistem dan penyelarasan dengan pihak IM. Selain itu, katanya, program khas peralihan ini tidak mempunyai tempoh masa tamat, dan akan diteruskan sehingga satu tempoh yang akan ditentu dan dimaklumkan kemudian.

Selain daripada pelaksanaan program khas peralihan, Loke turut memaklumkan bahawa lesen kelas B1 (motosikal kurang 499cc) juga akan digabungkan dengan kelas B. Di mana penggabungan ini ditetapkan setelah mengambil kira permintaan mendapatkan LMM kelas B1 adalah terlalu rendah pada setiap tahun kerana orang ramai akan terus memilih mendapatkan kelas B sahaja.

“Mulai 1 Oktober 2024, tiada lagi program mendapatkan LMM kelas B1 di IM akan dibuka kepada orang ramai. Dengan mendapatkan LMM Motosikal kelas B, individu layak memandu semua kuasa (cc) motosikal, dan tidak terhad kepada motosikal berkuasa 499cc ke bawah sahaja bagi kelas B1. Bagi pemegang lesen B1 sedia ada, mereka akan kekal di kategori berkenaan atau boleh menjalani program khas di atas bagi mendapatkan kelas B,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required