MG5 didedah di Malaysia – dianggar bawah RM100k, 1.5L NA, saiz Civic dengan harga seperti City

MG5 didedah di Malaysia – dianggar bawah RM100k, 1.5L NA, saiz Civic dengan harga seperti City

SAIC Motor Malaysia hari ini mendedahkan rupa dan spesifikasi untuk sedan MG5 untuk pasaran tempatan yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. Ditawarkan hanya dalam satu varian, model ini diumum bakal dijual pada harga anggaran di bawah RM100,000. Ia datang dalam versi diimport sepenuhnya (CBU) dari Thailand.

Walaupun pada pasaran luar MG5 ini bertanding dalam kelas segmen-C seperti Honda Civic, untuk pasaran Malaysia SAIC Motor meletakkan model ini dalam saingan segmen-B. Ia menampilkan dimensi 4,675 mm panjang, 1,842 mm lebar, 1,473 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,680 mm. Jadi berbanding Honda City, MG5 ini adalah 86 mm lebih panjang, 94 mm lebih lebar dan jarak rodanya adalah 80 mm lebih jauh.

Sama seperti Thailand dan Indonesia, kita di Malaysia menerima MG5 yang dijana oleh enjin 1.5 liter empat-silinder NA berkuasa 114 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 150 Nm pada takat 4,500 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik bersama lapan-kelajuan maya.

MG5 didedah di Malaysia – dianggar bawah RM100k, 1.5L NA, saiz Civic dengan harga seperti City

Manakala untuk casis, ia berikan suspensi topang McPherson di hadapan dan torsion beam di belakang. Bonus untuk sedan segmen-B ini, ia dibekalkan dengan brek cakera pada sebelah belakang dan juga sistem brek elektronik bersama fungsi auto-hold.

Untuk rupa luaran, ia nampak serupa dengan model pasaran Indonesia yang kami jumpa di GIIAS 2024 sebelum ini. Ia diberikan perincian seperti lampu hadapan automatik LED dengan lampu nyalaan siang, cermin sisi kawalan elektrik, cermin suria dan juga set rim aloi ‘Tomahawk’ berdiameter 17-inci.

Dalam kabin pula, MG5 pasaran Malaysia menerima perincian seperti tempat duduk pemandu larasan elektrik enam-hala, upholsteri tempat duduk kulit hitam dengan serlahan merah, paparan instrumen digital penuh dengan skrin 7-inci, skrin infotainmen 10.25-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto serta enam pembesar suara.

MG5 didedah di Malaysia – dianggar bawah RM100k, 1.5L NA, saiz Civic dengan harga seperti City

Ia juga menerima sistem pendingin hawa zon tunggal dengan kawalan digital, disertakan bersama liang penghembus udara untuk kabin belakang.

Dan bagi kelengkapan keselamatan, MG5 pasaran Malaysia ini dibekalkan dengan enam-beg udara, kawalan kestabilan elektronik, kawalan traction, dan kawalan brek ketika selekoh.

Sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) MG Pilot juga diberikan secara standard, menampilkan fungsi termasuk Amaran Keluar Lorong dan Bantuan Tukar Lorong, Pengesan Titik Buta, Amaran Pelangganra Belakang dan juga Amaran Lintasan Trafik Belakang.

Lima warna badan ditawarkan untuk pasaran Malaysia ini iaitu Nuclear Yellow, Dynamic Red, Arctic White, Black Pearl dan Camden Grey.

SAIC Motor Malaysia turut memberikan perlindungan waranti pengeluar selama lima-tahun tanpa had perbatuan untuk kenderaan, bersama waranti berasingan untuk unit rangkaian kuasa (enjin dan transmisi) selama tujuh-tahun tanpa had perbatuan.

Jika anda mahu melihat MG5 ini lebih dekat, ia akan dibawa untuk dipamerkan di bilik-bilik pameran MG iaitu 23 hingga 26 Ogos di Petaling Jaya, 30 Ogos hingga 2 September di Puchong, 6 hingga 9 September di Klang, 13 hing 17 September di Muar (Johor), dan 20 hingga 23 September di Melaka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required