Toyota Corolla 2017 facelift diperkenalkan di Rusia

2017-Toyota-Corolla-Facelift-Russia-04-e1466742016561

Selain Turki, Rusia juga menerima kehadiran Toyota Corolla 2017 versi facelift. Ini merupakan model Corolla yang “kebanyakan negara akan menerimanya”, bukannya seperti yang tiba di Amerika Utara yang pernah didedahkan sebelum ini. Bagi pasaran US, rekaan yang agresif ditampilkan bagi Corolla dan Camry yang tidak akan didapati di negara lain.

Bagi Corolla yang diperkenalkan di Rusia ini, ia menerima padanan gril dan lampu utama yang lebih nipis. Malah lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang LED ditampilkan, selain didatangkan dengan bampar hadapan baharu dengan gaya melintang yang nampak lebih agresif. Malah lampu belakang LED bersama kekemasan krom nipis juga ditampilkan. Rim pelbagai-jejari juga menyerlahkan lagi gaya Corolla 2017 ini.

2017-Toyota-Corolla-Facelift-Russia-01

Di bahagian kabinnya, rekaan asas pada papan pemuka dikekalkan namun ruang tengah direka semula dan kini corong penghawa dinginnya berbentuk bulat. Malah panel meter (dengan paparan pelbagai-info 4.2 inci baharu), panel penukar gear dan panel kawalan penghawa dingin baharu turut ditampilkan. Bagi jam digital, ia telah diposisikan di bawah iaitu antara corong penghawa dingin dan unit utama.

Selain itu, ia turut menampilkan skrin sentuh bagi sistem hiburan Toyota Touch 2 dengan saiz yang dipertingkatkan dari 6.1 inci ke tujuh inci. Malah turut menampilkan material yang baharu dan lebih lembut termasuk jahitan pada panel penghawa dingin. Corong udara belakang dan port kuasa 12V juga diletakkan di tempat duduk belakang.

Model spesifikasi tertinggi Rusia juga akan menerima butang penghidup enjin bersama kemasukan tanpa kunci, kamera undur, penghaba bagi tempat duduk hadapan dan roda stereng.

Terdapat tiga pilihan enjin yang ditawarkan iaitu 1.3 liter Dual VVT-i dengan 99 hp/128 Nm, 1.6 liter Valvematic (122 hp/157 Nm) dan 1.8 liter (140 hp/173 Nm). Enjin 1.8 liter hanya dipadankan dengan kotak gear CVT, dan 1.3 liter pula untuk transmisi manual enam-kelajuan sahaja. Tetapi enjin 1.6 liter memiliki pilihan sama ada transmisi manual atau autmatik.

Bagi enjin 1.8L, ia boleh mencapai 10.2 saat bagi 0-100 km/j. Manakala 1.3L MT pula sekitar 12.6 saat bagi 0-100 km/j.

Tidak seperti di Rusia, Turki juga menerima pilihan enjin diesel 1.4 liter D-4D dengan kuasa 90 PS dn tork 205 Nm dari 1,800 hingga 2,800 rpm.

Toyota juga mengatakan kualiti pengendalian telah dipertingkatkan hasil peredam yang lebih lembut dan gegelung pegas yang baharu. Malah roda stereng kuasa elektrik juga dipertingkatkan untuk mendapatkan pengendalian yang lebih baik terutamanya di selekoh tajam dan lebih responsif. Malah penebat kabin juga ditambah baik.

Bagi pasaran Rusia, Corolla 2017 ini akan diimport terus dari kilang Toyota di Turki. Harganya masih belum diumumkan namun ada spekulasi mengatakan ia mungkin lebih tinggi berbanding model facelift sedia ada yang dijual pada 891,000 (RM54,445) menjadi 1.2 juta roubles (RM75,294). Malah pasaran Asia juga akan menerima versi terbaharu Corolla ini bagi memberikan persaingan buat Honda Civic 2016 yang telah mengungguli segmen-C.

Foto dari Artemachkasov.com menerusi Drive2.ru


GALERI: Toyota Corolla facelift, spesifikasi-Eropah

GALERI: Toyota Corolla Altis masa kini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required