Mitsubishi XM Concept akan membuat kemunculan sulung di GIIAS 2016 – bakal mencabar Honda BR-V

mitsubishi_concept_xm-e1470362262851_BM

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) akan memperkenalkan model konsep Mitsubishi XM buat pertama kali untuk peringkat global di GAIKINDO Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2016. Kereta konsep ini merupakan sebuah MPV crossover yang memberikan versatiliti MPV dengan kekuatan dan kebolehan seperti SUV. Model ini dilihat akan menjadi pencabar kepada SUV Honda BR-V, iaitu sebuah crossover tujuh tempat duduk yang dibina berasaskan MPV Honda Mobilio (yang juga diasaskan dari Honda Brio).

Seperti juga model-model Mitsubishi terbaharu, XM Concept menampilkan rekaan bahagian muka ‘Dynamic Shield’ Mitsubishi. Gril bahagian atas direka dengan nipis dan diapit lampu hadapan direka dengan sangat tirus. Kedua-dua sisi bampar hadapan direka kelihatan ‘berotot’ dan mengalir ke bahagian dapra.

Keseluruhan badan XM Concept ini juga kelihatan sasa dan teguh berikutan ruang roda hadapan dan belakang direka dengan agak lebar. Kemasan bar hitam ditempatkan pada tiang-D SUV ini bagi menampakkan bumbungnya kelihatan seperti terapung. Ia dipadankan dengan tayar bersaiz agak besar untuk mendapatkan kelegaan tanah yang luas, bagi membolehkan ia berfungsi sebagai SUV sebenar. Kemasan berwarna perak juga dipadankan pada bahagian bawah bampar hadapan dan bahagian sisi, berperanan sebagai pelindung bahagian bawah.

Ruang dalaman SUV ini menampilkan bentangan tempat duduk tiga baris, bagi membolehkan ia membawa tujuh orang penumpang dengan selesa. Tempat duduk berkenaan juga boleh diubah dengan pelbagai konfigurasi susunan. Papan pemuka direka dengan susunan melintang dan konsol tengah yang lebar diletakkan pada kedudukan tinggi, menyerlahkannya sebagai sebuah MPV. Keseluruhan bahagian dalaman model konsep ini diberikan tema warna hitam-putih bersama kemasan berwarna perak.

Versi produksi MPV Mitsubishi XM Concept ini akan dikilangkan bermula Oktober 2017 di kilang baharu Mitsubishi yang terletak di Bekasi, Jawa Barat. Ia turut akan dipamerkan bersama model Pajero Sport dan Mirage facelift di GIIAS 2016 yang akan berlangsung minggu hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required