DRB-Hicom kekalkan pegangan strategik dalam Proton

Proton Persona Launch-1

Selain hal-hal berkaitan Proton Persona 2016 yang baru saja dilancarkan tengah hari tadi, ada beberapa penjelasan penting yang diberi penekanan oleh pihak DRB-Hicom berkaitan kepentingan syarikat itu di dalam Proton turut di sentuh di dalam sidang media yang berlangsung.

Antaranya, berkaitan laporan bahawa DRB-Hicom ingin menjual 100% kepentingannya di dalam Proton dan sedang giat membuka peluang serta mencari rakan strategik asing yang baharu. Laporan berkenaan kemudiannya disangkal oleh Proton, dan hari ini, perkara berkenaan sekali lagi diberi penekanan agar ia tidak lagi mengelirukan.

Untuk memahami konteks dan duduk letak sebenar perkara ini, ia bermula susulan daripada pemberian pinjaman mudah (soft loan) dari kerajaan yang berjumlah RM1.5 billion kepada Proton tahun ini. Bantuan itu bagaimanapun bersyarat; Proton perlu mencari rakan stragtegik dari luar untuk membolehkannya berkembang dengan lebih progesif dan berdaya saing selepas ini.

Dan inilah sebabnya mengapa Proton ingin mencari rakan strategik asing yang baharu. Namun, ia tidak pernah bertujuan untuk menjual sepenuhnya kepentingan DRB-Hicom dalam Proton. Hari ini, Ketua Eksekutif Kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Syed Faisal Albar sekali lagi mengulangi bahawa DRB-Hicom akan mengekalkan pegangan strategiknya di dalam Proton walaupun dengan penglibatan rakan strategik asing yang baharu nanti.

Bantuan mudah itu juga melibatkan penubuhan sebuah pasukan pemantau untuk memastikan Proton bergerak ke arah yang betul di dalam menggalas cabaran yang mendatang. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamad juga hari ini menyatakan sokongan kerajaan terhadap Proton dan akan sentiasa komited membantu perjalanan Proton sebagai sebuah jenama kenderaan nasional agar mampu mencapai tahap yang lebih tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required