Honda bakal lancarkan model hibrid khas pada 2018

Honda bakal lancarkan model hibrid khas pada 2018

Sebagai sebahagian Inisiatif Teknologi Elektrik Honda, jenama berkenaan mengumumkan akan melancarkan model yang direka khas dijana oleh unit janakuasa hibrid sahaja – seperti Honda Insight sebelum ini. Model yang belum lagi diberi nama tersebut bakal dibangunkan dan diproduksi serta dipasarkan di Amerika, dan akan dijana oleh sistem hibrid yang diambil dari Accord Hybrid sedia ada.

Accord Hybrid menggunakan enjin petrol 2.0 liter empat-silinder i-VTEC kitaran-Atkinson digabungkan dengan dua motor elektrik sistem hibrid i-MMD. Kuasa dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear E-CVT dengan empat mod – “Hybrid Drive”, “Engine Drive”, “EV Drive”, “Sport Drive” yang memanipulasi konfigurasi kuasa dari enjin dan motor elektrik sama ada berfungsi sebagai enjin petrol sepenuhnya, motor elektrik sepenuhnya atau gabungan kedua-dua sistem, bergantung pada mod dan situasi.

“Separuh dari model-model honda baharu di Amerika Syarikat dalam masa dua tahun ini merupakan kenderaan yang diberikan teknologi elektrik. Dalam jangka masa panjang, kenderaan dengan teknologi elektrik merupakan perkara yang paling penting dalam masa depan mobiliti tanpa-karbon,” kata Takahiro Hachigo, presiden dan CEO Honda Motor.

Honda turut mengumumkan akan mengembangkan sistem hibrid i-MMD dua-motor tersebut kepada barisan model trak ringannya (trak ringan di Amerika turut meliputi model-model crossover, SUV, van mini selain dari trak pikap) pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, Honda belum mengumumkan model mana yang akan diberikan unit janakuasa tersebut, tetapi boleh dijangka CR-V dan Odyssey baharu mungkin akan dipilih.

Dalam masa yang sama, jenama berkenaan turut mengesahkan Honda Clarity versi elektrik sepenuhnya dan hibrid akan tampil buat pertama kali tahun ini, setelah diumumkan tahun lalu. Kedua-dua versi berkenaan akan dijual bersama Clarity versi Fuel Cell, yang kini ditawarkan di berberapa pengedar Honda di California.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required