Toyota Corolla Altis facelift tiba di Thailand, ESport Nurburgring Edition hadir dengan kit badan baharu

Toyota Corolla Altis updated for the Thai market, ESport Nurburgring Edition gets new bodykit
Toyota-Corolla-Altis-ESport-Nurburgring-Edition-Thailand-1_BM

Model penambahbaikan (facelift) Toyota Corolla Altis telah pun tiba di pasaran Thailand, menerima suntikan yang lebih segar pada bahagian dalaman serta penambahan beberapa elemen termasuk enjin. Selain daripada model standard, Corolla Altis ini turut ditawarkan dengan versi ESport dan ESport Nurburgring Edition.

Tidak seperti di Malaysia, Corolla Altis spesifikasi Thailand ini tidak ditawarkan dengan enjin 3ZR-FE 2.0 liter Dual VVT-i empat-silinder (145 PS, 187 Nm). Sebaliknya pembeli mempunyai pilihan sama ada enjin 1.6 liter atau 1.8 liter empat-silinder Dual VVT-i.

Untuk model terbaharu ini, enjin sebelumnya iaitu 1ZR-FE 1.6 liter telah diberi penambahbaikan bagi menambahkan lagi kuasanya iaitu 125 hp pada 6,000 rpm (sebelum ini 122 hp) dan 157 Nm pada 5,200 rpm (sebelum ini 154 Nm). Perubahan ini turut melibatkan kod bagi model enjin baharu iaitu enjin 1.6 liter diberi kod 1ZR-FBE. Enjin ini dilancarkan oleh E85 gasohol.

Sementara itu, enjin yang lebih besar iaitu 2ZR-FBE 1.8 liter masih diteruskan dan ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 141 PS pada 6,000 rpm dan tork 177 Nm pada 4,000 rpm. Seperti mana 1ZR-FBR, enjin ini turut dilancarkan oleh E85 gasohol, dan ia dipadankan bagi kedua-dua varian Corolla Altis.

Bagi bahagian luarannya, model standard masih dikekalkan imejnya, sama seperti model sebelumnya, selain dari lampu utama projektor LED dengan lampu nyalaan siang LED, dan cermin sisi boleh lipat secara automatik.

Varian ESport pula menerima sedikit perubahan luaran. Bagi model ESport standard, ia turut dilengkapi dengan kit badan TRD, bersama elemen tambahan lampu kabus hadapan. Bagi ESport Nurburgeing Edition pula, ia menerima kit badan baharu sepenuhnya termasuk rim bersaiz 17-inci yang cukup sporty dan logo Nurburgring Edition.

Toyota-Corolla-Altis-ESport-Nurburgring-Edition-Thailand-6_BM

Untuk bahagian kabinnya, Corolla Altis ini menerima kluster instrumen baharu yang menampilkan grafik baharu, lampu indikator yang diposisi semula dan paparan pelbagai-maklumat berwarna (lebih kurang sama dengan model Toyota/Lexus). Selain itu, ia turut ditampilkan dengan roda stereng balutan kulit baharu dan teknologi Nanoe baharu bagi sistem penghawa dingin, yang mampu melembapkan lagi kulit dan rambut penumpang, selain mewangikan kabin.

Corolla Altis ESport Nurburgring Edition turut menerima sentuhan dalaman yang lebih berbeza berbanding model standard, termasuklah tempat duduk balutan kulit berwarna hitam dengan kekemasan merah dan sulaman “ESport”, roda stereng balutan kulit, tombol gear baharu, karpet lantai merah-hitam dan sistem hiburan yang dipertingkatkan termasuk dengan pemain DVD dan fungsi navigasi.

Harga bagi Toyota Corolla Altis baharu di Thailand ini bermula 779,000 baht (RM92,290) bagi varian 1.6J, dan 1,079,000 baht (RM127,597) untuk varian 1.8 V Navi. Manakala ESport Nurburgring Edition berharga 942,000 baht (RM111,396) bagi warna Red Mica Metallic dan 952,000 baht (RM112,579) untuk warna White Pearl Metallic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required