SPYSHOT: Toyota Fortuner kelihatan di Shah Alam!

TOYOTA-FORTUNER-SHAH-ALAM-0004

Baru-baru ini, UMW Toyota telah mengesahkan bakal memperkenalkan tiga model baharu di pasaran Malaysia bagi tahun ini. Model tersebut ialah Toyota Hilux, Alphard dan Vellfire. Walau pun tidak menyatakan mengenai Fortuner (atau Innova). Walau bagaimana pun, terima kasih kepada Hakimin Zahid, yang berjaya merakamkan foto Toyota Fortuner baharu di Shah Alam, memberi petanda SUV ini bakal menjengah pasaran tempatan tidak lama lagi.

Walau pun belum ada kepastian, adakah unit yang diuji ini turut akan dipadankan dengan enjin baharu siri-GD turbodiesel atau pun 2.7 liter Dual VVT-i empat-silinder baharu (2TR-FE).

Model Fortuner sebelum ini dipadankan dengan enjin berkapasiti 2.4 liter (1GD-FTV) dan 2.8 liter (2GD-FTV), yang mampu menyalurkan kuasa masing-masing 150 hp/400 Nm dan 177 hp/450 Nm. Manakala enjin yang dijanakan oleh petrol boleh menghasilkan kuasa sehingga 166 hp dan tork 245 Nm.

Manakala model semasa Fortuner di Malaysia pula hadir dengan enjin petrol 2.7 liter atau 2.5 liter turbodiesel, namun kami berharapkan enjin baharu yang lebih variasi akan diumumkan masa pelancarannya, walau pun sukar untuk memperoleh kedua-dua enjin GD.

Di Thailand, pilihan enjin ini dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan (sebelum ini hanya empat-kelajuan) dengan pacuan dua- dan empat-roda. Untuk pasaran kita, varian 4WD paling digemari.

Jika dilihat pada foto ini, agar sukar untuk mengesahkan adakah lampu utama yang lebih langsing akan dipadankan bersama LED walau pun sebahagian lampu nyalaan siang LED kelihatan. Walau bagaimana pun, elemen yang lebih jelas kelihatan ialah rim aloi bersaiz 18-inci, pelekat pada badan dan pelindung pintu.

Walau pun foto kabinnya tiada, namun difahamkan Fortuner baharu ini akan menerima sentuhan rekaan yang lebih sofistikated berbanding dengan Hilux.

Selain itu, elemen lain yang diwar-warkan termasuklah kluster instrumen Optitron seperti Camry dengan paparan LCD pelbagai-info TFT bersaiz besar, paparan infotaimen tujuh-inci, tempat duduk pelarasan elektrik dan penghawa dingin automatik. Selain itu, kena sama-sama nantikan sebarang perkembangan selanjutnya dari masa ke masa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required