Toyota C-HR crossover akan diproduksi di Turki

Toyota_CHR_PTBM_1

Toyota telah mendedahkan model C-HR yang sebelum ini diperkenalkan sebagai model konsep akan ‘dilahirkan’ dalam versi produksi dan dipasang di kilang Toyota yang terletak di Sakarya, Turki.

Model Crossover ini akan dihasilkan dalam bentuk terakhir bakal dipertontonkan di Geneva Motor Show pada 1 Mac ini. Walau bagaimana pun, Toyota masih merahsiakan lagi spesifikasi teknikalnya, tetapi kemungkinan besar elemennya banyak diadaptasi dari model terkini Prius. Malah model produksi C-HR (kemungkinan bakal diberi nama lain) juga akan menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang baharu dibangunkan, sama seperti model terkini Prius.

Ini merupakan model Toyota yang ke-lapan dipasang di Eropah, selepas AYGO, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Camry, dan Avensis. Toyota turut menyebut, akan memproduksikan enjin hibrid bagi crossover di UK dan kilang tersebut terletak di Deeside, Wales. Toyota turut berkata, C-HR yang diproduksi di Turki itu akan dijual bagi pasaran benua Eropah termasuk beberapa negara lain yang berhampiran.

Toyota_CHR_PTBM_8

Bagi model konsepnya, ia memilih hibrid sepenuhnya sebagai penjana kuasa bersama enjin petrol, yang dikatakan mampu memberikan penjimatan haba lebih dari 40%. Malah turut menggunakan motor elektrik baharu serta bateri yang lebih ringan dan kompak.

Walau pun membawakan imej yang kelihatan funky, namun masih ada elemen praktikal yang cuba dipertaruhkan termasuklah penambahan pintu belakangnya. Difahamkan pereka Toyota telah menginspirasikan bentuk berlian sewaktu menghasilkan rekaan model konsepnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Peminat Auto on Feb 16, 2016 at 11:02 pm

    Kompak SUV sememangnya memiliki reka bentuk yg menarik & sesuai utk dipertimbangkn drp membeli sebuah kereta sedan. Toyota C-HR lbh menjurus kpd rupa paras Nissan Juke. Ternyata, Mazda CX-3 lbh menambat hati.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required