Volvo V40 dan V40 Cross Country versi facelift didedahkan untuk Geneva Motor Show 2016

Volvo-V40-T4-Momentum-FL-4-e1456304913129_BM

Volvo telah mendedahkan model facelift untuk V40 dan V40 Cross Country 2017 sebelum Geneva Motor Show 2016. Rekaan terkini model facelift ini nampaknya membawa signatur baharu Volvo, seperti yang terdapat pada model baharu XC90, S90 dan V90.

Pada bahagian hadapan, hatchback ini menerima lampu nyalaan siang baharu “Tukul Besi Thor” berbentuk-T terbina dalam lampu utama hadapan. Jaring pada gril yang baharu turut digabungkan dengan logo ‘Swedish Iron’ yang lebih menonjol dan juga penderia radar bersepadu yang lebih baik.

Rekaan terkini yang lain ditampilkan pada bahagian luaran termasuklah tip ekzos baharu serta lima warna badan iaitu Biru Amazon, Biru Denim, Biru Bursting, Biru Mussel, dan Perang Luminous Sand, di mana tiga warna terakhir tadi sudah pun sedia ada pada model sebelum ini.

Tambahan lagi, sejumlah lapan opsyen roda baharu ditawarkan meliputi model V40, R-Design dan V40 Cross Country. V40 juga mengikut “rank marks” yang pertama kali diperkenalkan pada model XC90 untuk mengklasifikasikan pelbagai varian dan trim, di mana Momentum dan Inscription termasuk dalam barisan rekaan tersebut.

Volvo-V40-T4-Momentum-FL-7-e1456303227155_BM

Untuk bahagian dalaman pula, rekaan upholstery V40 diinspirasi dari rekaan Volvo Concept Estate. Dikenali sebagai City Weave, pilihan terbaharu ini juga disertai opsyen roda stereng Charcoal/Blond yang baru. Trim panel dalaman terbaharu iaitu Milled Aluminium, Black Grid Aluminium dan Stealth Aluminiumturut ditawarkan.

Warna trim pada bahagian dalaman pintu kini menampilkan jahitan yang kontras dan balutan hitam pada bumbung. Trim R-Design dan Inscription kini dilengkapi tread plate baharu dan kunci dengan rekaan logo Volvo terbaharu.

Tiada perubahan pada unit janakuasa kereta ini, jadi ia menawarkan enjin petrol (T2, T3, T4 dan T5) dan diesel (D2, D3 dan D4) yang sama. Cuma enjin D2 dengan transmisi manual kini mencatatkan penurunan bacaan pencemaran CO2 dengan hanya 89 g/km.

V40 untuk pasaran Malaysia kini boleh didapati dalam varian T4 yang telah ditingkat taraf – dilengkapi enjin Volvo E-Drive 2.0 liter turbo menggantikan enjin 1.6 liter Ford EcoBoost. Enjin baharu ini dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan torque converter automatik menggantikan kotak gear klac berkembar Ford. Varian ini dikhabarkan mempunyai stok yang terhad, jadi barulah kami faham alasannya setelah versi facelift ini diumumkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required